Hbo’ers nemen deel aan Owee

Studenten van de Delftse vestiging van hogeschool InHolland doen dit jaar voor het eerst mee aan de Owee. De driehonderd hbo’ers doorlopen niet het hele programma. Ze doen maandag en woensdag volledig mee, dinsdag gedeeltelijk.

Kees Maring, die het college van bestuur adviseert over de samenwerking met hogescholen, is enthousiast over de deelname van de hbo’ers aan de Owee. “In een overleg InHolland hebben we deze optie besproken. We vonden het een goed idee omdat de hbo’ers en de TU-studenten in dezelfde stad wonen, faciliteiten delen en geïnteresseerd zijn in veel dezelfde onderwijsmogelijkheden.”

Nico van Hemert, directeur van hogeschool InHolland in Delft, sluit zich daarbij aan. “Wij gaan de komende jaren fors groeien van duizend naar tweeduizend studenten. We hebben nu vijfhonderd eerstejaars en dat aantal groeit. Dat betekent niet alleen dat we een serieuzere rol gaan spelen in de Delftse kenniseconomie, maar ook dat we steeds meer gaan kijken wat er verder nog is in Delft.”

De hogeschool combineert de deelname van haar studenten nu met haar eigen introductieprogramma. Of de hbo’ers in de toekomst meer van de Owee zullen meemaken, is nu nog niet bekend. Dat hangt allemaal af van wat de studenten willen, zeggen Maring en Van Hemert.

“Eerst moeten we dit jaar evalueren”, aldus Maring. “Wij laten ons standpunt vooral bepalen door de studenten.” De deelname van de hbo’ers aan de Owee is ook in overleg met de studentenorganisaties tot stand gekomen. “Begin dit jaar hebben we met hen overlegd”, vertelt Maring. “De tijd om alles te regelen was tamelijk krap, maar we vonden het toch de moeite waard.”

De deelname van de hbo’ers aan de Owee is niet de enige verandering die de kennismakingsweek dit jaar doormaakt. Ook het programma aan het einde van de week is aangepast.

De woensdag is nu de sport- en cultuurdag en dat was anders altijd op donderdag. Die dag is nu de waterdag. “We hebben dat veranderd omdat we sport en cultuur beter willen belichten”, vertelt Owee-bestuurslid Wenneke Lindemans. “En we hopen dat het programma voor donderdag nu meer mensen trekt.”

‘De hbo’ers en TU-studenten wonen in dezelfde stad, delen faciliteiten en zijn geïnteresseerd in veel dezelfde onderwijsmogelijkheden’