Hbo-fittie op twitter: #tebureaucratisch #gemistekans #delatomhoog #zucht

De prestatieafspraken die staatssecretaris Zijlstra wil maken met hogescholen ontketenden gisteravond een kleine twitterfittie tussen HBO-raadvoorzitter Thom de Graaf en VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas.

Gisteren stuurde de staatssecretaris het ‘beoordelingskader’ dat hij gaat gebruiken om de prestatieafspraken en profileringsplannen van hogescholen te beoordelen naar de HBO-raad. Hogeschoolbestuurders zijn er niet blij mee. De HBO-raad stuurde per ommegaande een brief aan de staatssecretaris en voorzitter Thom de Graaf twitterde: “Ondanks intensief overleg geen overeenstemming met Halbe Zijlstra over beoordelingskader prestatieafspraken HBO. Te bureaucratisch, jammer.”

Anne-Wil Lucas onderwijswoordvoerder voor de VVD in de Tweede Kamer vindt dat de hogescholen niet moeten zeuren. Ze hebben het er zelf naar gemaakt. “@Thdegraaf Niet verschuilen achter ‘bureaucratie’. Er moeten gewoon afspraken nagekomen worden over meer kwaliteit in het HBO! #delatomhoog”.

De immer twitterende Fontysvoorzitter Marcel Wintels liet prompt van zich horen: “Hebben als bestuur HBO-raad geen overeenstemming bereikt met staatssecretaris OCW over ‘beoordelingskader’. Lees het en je begrijpt het.”

Lucas dook er bovenop: “@MarcelWintels Zoals Rutte al zei als staatssecr: ‘Heren van het kartel: dan doen we het zonder u’. Jammer dat HBO niet stap vooruit zet.” En: “Brief HBO-raad over prestatieafspraken lijkt op krachtmeting tussen HBO-bestuurders en ministerie OCW. Verantwoording afleggen is wennen…”

Wintels sputterde tegen, zijn hogeschool heeft de controle van hogerhand niet nodig, vindt hij: “@annewillucas Stap vooruit, lat fors omhoog, veel ambitie en met fin. consequenties kan ook zonder Haagse regelbureaucratie… Zelf gezien.”

Ook De Graaf liet het niet over zijn kant gaan: “@annewillucas Afspraak is afspraak, inderdaad. Niets verschuilen, maar pleidooi voor simpel en duidelijk ipv omslachtig en meer adm last.”

Maar Lucas gelooft er niets van: “@Thdegraaf Ik weet dat @MarcelWintels het graag verkoopt als ‘bureaucratisch’, maar lijkt vooral alsof jullie vrijblijvende afspraken willen”.

De Graaf vond het – na een half uur – welletjes: “@annewillucas @marcelwintels ik ben Marcel Wintels niet en vind toch hetzelfde. Zullen we er morgen verder over praten?”

Lucas kon het niet laten en stuurde nog een tweet: “Je zou hopen dat HBO-bestuurders energie zouden richten op aanpakken problemen in het HBO, ipv machtstrijd met ministerie aan te gaan #zucht”.

Dat kwam haar nog op een berisping te staan van de vice-voorzitter van de Hanzehogeschool Marian van Os: “@annewillucas Met elkaar praten is vaak effectiever dan over elkaar praten”.

Vanochtend om half negen meldde Lucas zich weer: “Straks gesprek met @Thdegraaf over HBO en prestatieafspraken. Volgt hij @MarcelWintels of durft hij afspraken te maken over een beter HBO?”

Lucas en De Graaf zitten op dit moment om de tafel. #tobecontinued?

De studentenraad (sr) wil vakken eenduidig en gedurende hun looptijd evalueren en bespreken en de resultaten daarvan publiceren op Blackboard. Het voorstel komt voort uit de behoefte van studenten dat hun mening zichtbaar serieus wordt genomen. De sr stelt in een brief aan het college van bestuur (cvb) dat het demotiverend werkt wanneer studenten de uitkomsten van enquêtes niet te zien krijgen en hen ook niet wordt medegedeeld wat ermee gebeurt.

De sr en het cvb spraken afgelopen donderdag af dat het voorstel van de studenten wordt ingebracht in de overleggen van onderwijsbeleidsmedewerkers en facultaire kwaliteitszorgmedewerkers. Zij bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Daarmee wijst de universiteit het voorstel van de studenten niet op voorhand af. Eerder leek collegelid Paul Rullmann er nog niet happig op, omdat docenten nooit meer van een stigma af dreigen te komen als ze een keer niet goed beoordeeld zijn. De studentenraad stelt daarom voor om de beoordelingen te koppelen aan een vak en niet aan een docent.
Er wordt, kortom, veel gesproken over docenten. De vraag is wat zij zelf vinden van het voorstel van de sr. Een spreekbuis hebben zij niet. Docent van het jaar 2010 van de faculteit Technische Natuurwetenschappen Miriam Blaauboer denkt dat de andere beste docenten, die toch enig recht van spreken hebben, net als zijzelf voorstander zijn. Ze kan geen tegenstanders verzinnen.

Filosofiehoogleraar Peter Kroes (TBM), voorzitter van de raad van hoogleraren maar sprekend op eigen titel, vat in zijn reactie waarschijnlijk aardig samen hoe verschillend er toch over het onderwerp gedacht wordt. Hij begint met te zeggen dat vakevaluaties wat hem betreft aan de muur gespijkerd mogen worden. Om dat daarna te nuanceren. “Ik zeg dat vooral omdat andere docenten er zo spastisch en geheimzinnig over doen. Ik wil die verkrampte houding los krijgen.”

Maar Kroes vindt ook dat voorkomen moet worden dat docenten die moeilijke vakken geven een stigma krijgen. De populariteit of afkeer van een vak wil volgens hem nog wel eens samenhangen met de moeilijkheidsgraad ervan en niet met de kwaliteit. Maar als die kwaliteit dan echt niet in orde blijkt, moet er volgens de hoogleraar actie ondernomen worden. “Daartoe moeten we bereid zijn. Onderwijs is één van de belangrijkste aspecten van de universiteit.”