Opinie

Harde knip (2)

Met de invoering van de knip komt een pakket met aanvullende maatregelen. Hiertussen zitten maatregelen als: ‘De opbouw van curricula en struikelvakken worden nog eens goed tegen het licht gehouden.’ Pardon? Geven die struikelvakken nu juist niet iets van het niveau van de TU Delft aan? Wordt met een aantal van die moeilijke vakken nu juist niet het verschil met andere opleidingen gemaakt? Hier gaat het niveau ten koste van de studeerbaarheid. De studenten gaan wel sneller studeren. Dat ligt niet aan de harde knip, het wordt gewoon makkelijker.

Rullmann geeft toe dat faculteiten nog steeds in studies van vijf jaar denken. Dit betekent dat de TU Delft al jarenlang bachelordiploma’s uitdeelt die vrijwel geen waarde hebben. Het college van bestuur zou dan ook hard moeten werken om van de bacheloropleidingen volwaardige opleidingen te maken. Het buitenland zal niet verbaasd zijn over de discussie over de harde knip, maar meer dat er hier diploma’s worden uitgedeeld waarmee je niet de arbeidsmarkt op kunt.

Raoul van Lier is student technische aardwetenschappen.

Rullmann wil een harde knip, die zorgt voor gelijkwaardigheid van eigen studenten vergeleken met instroom van buitenaf. Maar in feite is er nog steeds sprake van een vijfjarige opleiding. Dit betekent dat de studenten van de eigen bacheloropleiding het bekendste en meest ideale voortraject hebben gehad voor de masteropleiding. Hierdoor hebben ze waarschijnlijk een hoger niveau dan studenten van buiten. Het is een illusie om te denken dat studenten van buiten en interne doorstromers over dezelfde voorkennis beschikken. Van vergelijkbaarheid van niveau kan dan ook geen sprake zijn. Instromers hebben andere kennis als bagage mee en dit heeft ook zijn meerwaarde. Zeker bij een gemêleerd gezelschap met instroom van verschillende universiteiten is het onmogelijk om te zeggen dat de voorkennis bekend is.

Raoul van Lier is student technische aardwetenschappen.