De Delftse zonnecelauto won twee weken geleden een ton in de Nationale Millenniumprijsvraag. Het ontwerp van de auto is inmiddels aërodynamisch doorgerekend, maar de studenten moeten nog flink voor geld lobbyen om echt te kunnen racen in Australië.

/strong>,,Mogelijke sponsors zijn in het begin altijd laaiend enthousiast over onze plannen‘', vertelt teamleider ing. Ramon Martinez, die met vijf andere TU-studenten en twee UvA-studenten nu een half jaar bezig is om zijn droom te verwezenlijken: mee racen in The World Solar Challange 2001, een zonnecelautorace van drieduizend kilometer dwars door Australië. ,,Als ze daadwerkelijk met geld over de brug moeten komen, willen ze echter allemaal wachten tot er meer schapen over de dam zijn.'' Het enige wat nu zwart op wit staat is dat de Rabobank de elektromotor van de zonnecelauto betaalt.Voor de zonnecellen is het sponsorgeld nog niet rond. ,,Via Wubbo Ockels van de European Space Agency kunnen we goedkoper bij een Duits bedrijf zonnecellen bestellen die ook in de ruimte worden gebruikt. Er heeft nog nooit iemand met zulke efficiënte zonnecellen aan de race meegedaan'', stelt UvA-studente Rosalie Puiman. Deze zonnecellen, met een rendement van 27 procent, zijn echter bijzonder prijzig, rond de miljoen gulden. ,,We zijn in gesprek met energiemaatschappij Nuon en hopen dat zij de zonnecellen wil sponsoren.'' De komende weken zijn cruciaal. ,,Er hangt een zwaard van Damocles boven ons hoofd%%, stelt de werktuigbouwkundestudent Martinez.De auto wordt grotendeels gebouwd met bestaande technologieën. ,,Uitzoeken wat je moet kopen is al een hele uitdaging. En als je iets gekocht hebt, moet je nameten of het alles doet wat de fabrikant belooft. Alleen zo kan je de auto optimaal laten presteren'', vertelt Martinez. Er zijn bijvoorbeeld speciaal voor zonnecelauto's commerciële regelaars verkrijgbaar die de ingangsweerstanden van elk zonnecelpaneel apart optimaliseren. ,,Die weerstanden moet je allemaal goed uitrekenen'', vertelt elektrotechniekstudent Kim de Lange. ,,Allerlei bestaande technologieën vervolgens combineren is ook een vak apart.''WindtunnelMet zijn allen bedachten de studenten zo'n twintig verschillende ontwerpen voor de vorm van de auto. ,,Het model moet makkelijk te bouwen zijn, want dat doen we zelf, en de aërodynamica moet goed zijn.'' Voor de computer was het een hele klus om de aërodynamica te berekenen. Met geavanceerde simulatiesoftware van de TU deed de computer er alleen al drie uur over om de drukverdeling om de romp van de auto te simuleren. Het uiteindelijk ontwerp, een soort ufo op drie wielen, wordt nog in de TU-windtunnel geoptimaliseerd. Daarvoor hebben de studenten een plasticfabrikant bereid gevonden om een mal van hun ontwerp te maken.Het kan behoorlijk warm worden in de Australische woestijn. ,,Luchtkoeling is echter slecht voor de aërodynamica. Daarom willen we er met astronautenpakken voor zorgen dat de rijder het volhoudt om lang in een soort oventje te zitten'', vertelt IO-student Eiso Vaandrager.,,We zijn nu het frame aan het bouwen, over vijf maanden moet er een auto staan%%, vertelt Martinez. De auto wordt gemaakt van koolstofvezels, een licht materiaal met de sterkte-eigenschappen van de beste kwaliteit staal.Op de universiteit van Sheffield wordt momenteel geprobeerd een betere elektromotor te ontwikkelen dan de huidige commerciële motoren. ,,Via de zoon van een collega van iemand van een van de Nederlandse elektromotorfabrieken kwamen we in contact met een onderzoeksgroep van de universiteit van Sheffield waar ze gespecialiseerd zijn in kleine elektromotoren. Daar zijn nu twee studenten aan het werk voor ons'', vertelt De Lange.In een auto die tijdens de race achter de zonnecelauto rijdt, verzamelen de studenten allerlei gegevens, zoals temperaturen en stromen op verschillende plaatsen in de zonnecelauto. ,,Mede daarmee gaan we onze strategie bepalen.'' Ook willen ze van tevoren goed bedenken hoe je het best omgaat met hellingen, slechte wegen en slecht weer % rijd je snel onder een wolk vandaan of spaar je dan juist je energie. ,,We willen ons vooral onderscheiden op onze racestrategie'’, vertelt Martinez. Daar moet de winst ten opzichte van de andere teams vandaan komen.

De Delftse zonnecelauto won twee weken geleden een ton in de Nationale Millenniumprijsvraag. Het ontwerp van de auto is inmiddels aërodynamisch doorgerekend, maar de studenten moeten nog flink voor geld lobbyen om echt te kunnen racen in Australië.,,Mogelijke sponsors zijn in het begin altijd laaiend enthousiast over onze plannen‘', vertelt teamleider ing. Ramon Martinez, die met vijf andere TU-studenten en twee UvA-studenten nu een half jaar bezig is om zijn droom te verwezenlijken: mee racen in The World Solar Challange 2001, een zonnecelautorace van drieduizend kilometer dwars door Australië. ,,Als ze daadwerkelijk met geld over de brug moeten komen, willen ze echter allemaal wachten tot er meer schapen over de dam zijn.'' Het enige wat nu zwart op wit staat is dat de Rabobank de elektromotor van de zonnecelauto betaalt.Voor de zonnecellen is het sponsorgeld nog niet rond. ,,Via Wubbo Ockels van de European Space Agency kunnen we goedkoper bij een Duits bedrijf zonnecellen bestellen die ook in de ruimte worden gebruikt. Er heeft nog nooit iemand met zulke efficiënte zonnecellen aan de race meegedaan'', stelt UvA-studente Rosalie Puiman. Deze zonnecellen, met een rendement van 27 procent, zijn echter bijzonder prijzig, rond de miljoen gulden. ,,We zijn in gesprek met energiemaatschappij Nuon en hopen dat zij de zonnecellen wil sponsoren.'' De komende weken zijn cruciaal. ,,Er hangt een zwaard van Damocles boven ons hoofd%%, stelt de werktuigbouwkundestudent Martinez.De auto wordt grotendeels gebouwd met bestaande technologieën. ,,Uitzoeken wat je moet kopen is al een hele uitdaging. En als je iets gekocht hebt, moet je nameten of het alles doet wat de fabrikant belooft. Alleen zo kan je de auto optimaal laten presteren'', vertelt Martinez. Er zijn bijvoorbeeld speciaal voor zonnecelauto's commerciële regelaars verkrijgbaar die de ingangsweerstanden van elk zonnecelpaneel apart optimaliseren. ,,Die weerstanden moet je allemaal goed uitrekenen'', vertelt elektrotechniekstudent Kim de Lange. ,,Allerlei bestaande technologieën vervolgens combineren is ook een vak apart.''WindtunnelMet zijn allen bedachten de studenten zo'n twintig verschillende ontwerpen voor de vorm van de auto. ,,Het model moet makkelijk te bouwen zijn, want dat doen we zelf, en de aërodynamica moet goed zijn.'' Voor de computer was het een hele klus om de aërodynamica te berekenen. Met geavanceerde simulatiesoftware van de TU deed de computer er alleen al drie uur over om de drukverdeling om de romp van de auto te simuleren. Het uiteindelijk ontwerp, een soort ufo op drie wielen, wordt nog in de TU-windtunnel geoptimaliseerd. Daarvoor hebben de studenten een plasticfabrikant bereid gevonden om een mal van hun ontwerp te maken.Het kan behoorlijk warm worden in de Australische woestijn. ,,Luchtkoeling is echter slecht voor de aërodynamica. Daarom willen we er met astronautenpakken voor zorgen dat de rijder het volhoudt om lang in een soort oventje te zitten'', vertelt IO-student Eiso Vaandrager.,,We zijn nu het frame aan het bouwen, over vijf maanden moet er een auto staan%%, vertelt Martinez. De auto wordt gemaakt van koolstofvezels, een licht materiaal met de sterkte-eigenschappen van de beste kwaliteit staal.Op de universiteit van Sheffield wordt momenteel geprobeerd een betere elektromotor te ontwikkelen dan de huidige commerciële motoren. ,,Via de zoon van een collega van iemand van een van de Nederlandse elektromotorfabrieken kwamen we in contact met een onderzoeksgroep van de universiteit van Sheffield waar ze gespecialiseerd zijn in kleine elektromotoren. Daar zijn nu twee studenten aan het werk voor ons'', vertelt De Lange.In een auto die tijdens de race achter de zonnecelauto rijdt, verzamelen de studenten allerlei gegevens, zoals temperaturen en stromen op verschillende plaatsen in de zonnecelauto. ,,Mede daarmee gaan we onze strategie bepalen.'' Ook willen ze van tevoren goed bedenken hoe je het best omgaat met hellingen, slechte wegen en slecht weer % rijd je snel onder een wolk vandaan of spaar je dan juist je energie. ,,We willen ons vooral onderscheiden op onze racestrategie'’, vertelt Martinez. Daar moet de winst ten opzichte van de andere teams vandaan komen.