Hans Clevers kandidaatpresident KNAW

De vooraanstaande moleculair bioloog Hans Clevers is voorgedragen als nieuwe president van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen. De komende weken stemmen de leden over zijn benoeming.

Een woordvoerder van de KNAW bevestigt een bericht daarover op nrc.nl. Aanstaande maandag stemt de afdeling letterkunde over de benoeming, twee weken later zijn de natuurkundigen aan de beurt. Clevers volgt Robbert Dijkgraaf op, die naar de Verenigde Staten vertrekt om directeur te worden van het Institute for Advanced Study.

Clevers (1957) is sinds 2002 wetenschappelijk leider van het Hubrecht-laboratorium in Utrecht en is daarnaast  buitengewoon hoogleraar moleculaire genetica aan het UMC Utrecht en de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Hij won in 2001 de Spinozaprijs. In 2008 kreeg hij een ERC advanced grant, een Europese onderzoeksbeurs van 2,5 miljoen euro. In januari werd hem de Léopold Griffuel-prijs toegekend voor zijn onderzoek naar stamcellen en het ontstaan van kanker aan de dikke darm.

Hans Clevers is een oud-collega van voormalig minister Plasterk. Tussen 2002 tot 2007 waren ze samen directeur van het Hubrecht-laboratorium.

Clevers toonde zich in zijn oratie in 2005 een groot voorstander van externe peerreview als basis voor de verdeling van onderzoeksgelden. “Het allerbelangrijkste is de invoering van een breed en streng systeem van beloning naar kwaliteit, waarin externe peer review centraal staat. Het gehele overheidsbudget zou op deze wijze ingezet moeten worden.”

Volgens de SP en de PvdA is nog steeds onduidelijk wat wordt verstaan onder de overhead hogescholen en universiteiten, laat staan welk deel van het budget daaraan wordt besteed. Staatssecretaris Zijlstra zei vorige week dat hij een Rekenkameronderzoek eigenlijk overbodig vindt. De overhead van hogeronderwijsinstellingen ligt volgens hem rond de 25 procent en dat vindt hij te hoog. Hij wil afspraken maken om op de overhead te bezuinigen zodat er meer geld in het onderwijs kan worden geïnvesteerd.