Opinie

Hang naar verleden

Of het nieuwe Ects-puntensysteem: één van de maatregelen die de onderwijsinstellingen moesten treffen in het kader van de invoering van de bama-structuur en internationalisering. Sinds begin dit studiejaar wordt er actief mee omgegaan. Toch werk ik nog liever met het oude sp-model, waarin een studiepunt gemakkelijk te vergelijken was met een studieweek. Dat terwijl één Ects gelijk is aan een studiebelasting van 28 uur, oftewel drieëneenhalve dag; niet echt handig om mee te rekenen. Werken met tienden Ects is dan ook niet ongebruikelijk, vooral nu men nog alle oude vakken moet kunnen aangeven in het nieuwe systeem. Gelukkig is meer dan één decimaal wettelijk niet toegestaan.

En het wordt nog leuker, want het ministerie van onderwijs schrijft voor dat na 1 september alle vakken in hele Ects-punten aangegeven moeten worden. Bestaande vakken moeten dan worden bijgesteld: 5,7 studiepunten analyse zou dan naar 6 worden afgerond. Nog maar even een paar pagina’s erbij zoeken en aan de stof toevoegen of nog een zijstraat die de docent voorheen niet kon vertellen omwille van de tijd. Het moet maar drietiende Ects worden – zeg maar één dag.

In dit geval is mijn affiniteit met de afkorting ‘sp’ niet geheel onbegrijpelijk, maar ik merk ook vaak dat docenten en andere studenten nog steeds in oude studiepunten zitten te rekenen. Met de invoering van de euro was iets soortgelijks aan de hand. Men rekende nog een tijd lang prijzen en bedragen om in guldens om te weten hoeveel iets nou eigenlijk kostte. Bij de euro rekende men zich rijk, want afgezien van de eenheid was alles goedkoop geworden. Nu haal je met minder spanning evenveel punten, als je gemakshalve vergeet dat deze studiepunt minder waard is dan de oude.

Voor internationalisering hebben we veel over en dat is maar goed ook. Nu alleen afwachten of het zal leiden tot een toename van de mobiliteit van studenten, zoals men verwacht. Met de euro is het uiteindelijk goed gekomen, veel mensen zijn hem inmiddels gewend en rekenen niet meer om naar guldens. Euro’s ben ik ook gewend, al is mijn hang naar de goede oude guldentijd, waarin alles goedkoper was nog gebleven. En voordat dit Ects-systeem volledig ingeburgerd is, hoop ik klaar te zijn met mijn studie. Doe mij maar het oude vertrouwde sp-model.

Behnam Taebi studeert materiaalkunde aan de TU en is fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Delft.

Sommige mensen kunnen het verleden niet loslaten en accepteren veranderingen niet zo snel. Onlangs betrapte ik mezelf op dergelijke neigingen. Neem de nieuwe stijl van Delta. Ons universiteitsblad ziet er al anderhalf jaar zo uit en ik heb er nog steeds geen vrede mee. De oude, kleurrijke versie vond ik veel vertrouwder en persoonlijker. Telkens als ik op de site van Delta zit, kan ik het ook niet laten om in de enquète rechtsboven . en die staat er al een tijd – mijn voorkeur nogmaals te bevestigen.