Habibie: nauwe band met Delft

De nieuwe president van Indonesië, B.J. Habibie, studeerde in de jaren vijftig lucht- en ruimtevaart in Delft. De nieuwe president van Indonesië, B.J. Habibie, studeerde in de jaren vijftig lucht- en ruimtevaart in Delft.

br />
De TU heeft vrij nauw contact met de voormalig technologieminister van Indonesië. Afgelopen november nog spraken rector Wakker en collegevoorzitter De Voogd met Habibie, tijdens hun bezoek aan Indonesië.

De nieuwe machthebber begon zijn studie lucht- en ruimtevaart halverwege de jaren vijftig aan de Delftse TH, maar week om politieke redenen (kwestie Nieuw-Guinea) uit naar Aken. Daar promoveerde hij ook. Habibie bouwde in Indonesië de vliegtuigindustrie op en was in de jaren tachtig de drijvende kracht achter Apert, een programma voor de scholing van Indonesische luchtvaartstudenten in Delft. Veel van deze studenten vormen nu het kader van de Indonesische vliegtuigfabriek IPTN.

Apert kreeg een vervolg in Apert-2, een van de projecten waardoor Delft nu nog steeds mensen en kennis uitwisselt met het Indonesische Institut Teknologi Bandung. De samenwerking vindt vooral plaats op het gebied van lucht- en ruimtevaart. Vorig jaar januari tekende de TU ook een samenwerkingsovereenkomst met vliegtuigbouwer IPTN.

Ir. M. Baarspul van Lucht- en Ruimtevaart, die net uit Bandung is teruggekeerd, is enthousiast over de recente benoeming van Habibie: ,,Als er één man in staat is de Indonesische bevolking klaar te stomen voor democratie, dan is dat Habibie. Die man heeft wel meer wonderen verricht. Het opzetten van de Indonesische vliegtuigindustrie bijvoorbeeld.”

Rector Wakker wil zich politiek niet uitlaten, maar zegt: ,,Op technologisch gebied is Habibie een visionair, iemand met grote gaven.”