Haagse thuisbasis TBM te klein?

Is de Haagse thuisbasis van de masteropleiding engineering and policy analysis (EPA) nu al te klein? De officiële opening deze week was omgeven met dat soort verhalen.

Bij een opening hoort een overhandiging. In dit geval een Delfts Blauw bordje met Antoni van Leeuwenhoek en Hugo de Groot. (Foto: TBM)

Open je officieel en met trots het nieuwe onderkomen van je opleiding in Den Haag, publiceert het Algemeen Dagblad deze twee artikelen: dat het gebouw nu al te klein is en dat de verwachte 350 studenten niet gehuisvest kunnen worden.

Geen 350

Opleidingsdirecteur van EPA (faculteit Techniek, Bestuur en Management, TBM) Bert Enserink snapt niet waar dat getal vandaan komt. “Het is een tweejarige master. In het eerste jaar zaten 40 studenten, nu 70, bij elkaar is dat 110. Volgend jaar verwachten we 80 nieuwe studenten, dat maakt nog steeds geen 350.”

Jeroen van den Hoven was eerder waarnemend decaan bij TBM en nu hoogleraar. Hij snapt wel waar het cijfer 350 vandaan komt. “Ik kijk meer naar de student body, een optelsom van studenten die er studeren, studenten die uitlopen, die zich oriënteren vanuit de bachelor. De hele community dus.”

Groeien mag, maar nu niet te krap

Is het gebouw dan te klein? “We geven lang niet altijd les op onze eigen afdeling”, vertelt Enserink. “We maken gebruik van allerlei zalen van de Universiteit Leiden en hebben ruimte genoeg.”

Voor onderwijs is dus plek, maar Van den Hoven zou graag meer onderzoeksgroepen in Den Haag zien. “Daarvoor is nu geen ruimte, terwijl dat wel bevorderlijk is voor de studenten. Je wil onderzoekers, docenten en studenten zoveel mogelijk mengen, daar ontstaan mooie dingen uit.”

Twee werkplekken

Enserink beaamt dat. “Ik hoor van verschillende studenten dat ze het prettig vinden dat de docenten hier zo bereikbaar zijn. Normaal zitten wij een paar verdiepingen hoger, nu zitten we op dezelfde verdieping.” De opleidingsdirecteur is dan ook tevreden, op dit puntje na: “Dat ik nu twee werkplekken heb, eentje in Delft en eentje in Den Haag, is onhandig. Dan verwacht iedereen je in Delft, terwijl je net die dag in Den Haag zit.”

Enserink en Van den Hoven kijken terug op een geslaagde opening. “Een studie als luchtvaart- en ruimtevaarttechniek hoeft niet in Den Haag te zitten, maar juist zo’n studie als EPA is ideaal in Den Haag.”

Roos van Tongeren / Redacteur