Wetenschap

Gsm-spelletjes

Naam: Dan Crisu (32)Nationaliteit: RoemeenOnderwerp: ontwerpen van 3D-graphics met laag stroomverbruikPromotor: prof.d

r. Stamatis Vassiliadis

Tussenstand: nog anderhalf jaar te gaan

,,Ik wilde na mijn studie aan de ‘politechnica’-universiteit van Boekarest meteen de industrie in om geld te verdienen. In promoveren had ik helemaal geen zin, of het moest zo zijn dat ik daarna meer zou kunnen verdienen.

Op de International Semiconductor Conference werd ik door prof. Stamatis Vassiliadis aangesproken. Niet dat ik nu zo geweldig ben, maar Vassiliadis had interesse in mijn werk en was aan het rondshoppen naar promovendi die hem konden helpen bij een opdracht van Nokia.

Toen kreeg ik toch interesse om promotieonderzoek te doen. Samen met mijn medepromovendus Iosif Antochi, die ook uit Roemenië komt, kon ik me hier gaan richten op het ontwerpen van beeldschermen die een laag stroomverbruik hebben. Dat onderzoek is erg hot op het moment en is een goede manier om je in de wetenschap te profileren. En Delft sprak me aan omdat de universiteit in Europa goed aangeschreven staat.

Het onderzoek dat wij doen moet de beeldkwaliteit van mobieltjes verbeteren, bijvoorbeeld voor videospelletjes. Wil je de schermresolutie vergroten, dan kost dat normaal gesproken meer stroom. Een batterij van een mobiel kan dat niet leveren. Je zou dan bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spelletje niet meer gebeld kunnen worden.

Wij verbeteren de manier waarop een beeld in een scherm wordt opgebouwd, zodat je geen blokjes ziet. Je kan daarbij met grafische trucs gebruikmaken van de beperking van het menselijk gezichtsvermogen. En we maken de elektronica efficiënter.

Tot nu toe hebben we ongeveer zeventig procent van onze doelen gehaald en we hebben al een aantal artikelen gepubliceerd. Wat wel lastig is, is dat we van Nokia drie maanden met publiceren moeten wachten als we een ontdekking hebben gedaan. Ze willen eerst op alle uitvindingen die in het artikel staan patent aanvragen en dat kost tijd.

Mijn grote droom is om in dit vakgebied een eigen bedrijf te beginnen, in samenwerking met Antochi. Misschien gaan we wel werken als een spinoff van Nokia waarbij we verdergaan met waar we tijdens onze promotie niet aan toe zijn gekomen. Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk te publiceren om een goede naam te krijgen. We willen rijk en beroemd worden. Nee, dat moet je niet te serieus nemen hoor, maar het zou toch mooi meegenomen zijn?” (RZ)

Naam: Dan Crisu (32)
Nationaliteit: Roemeen