Grote inbraak bij bouwkunde

Inbrekers hebben afgelopen weekend bij bouwkunde voor meer dan honderdduizend euro aan computerapparatuur meegenomen. De dieven braken 124 computers open en haalden het geheugen en de processoren eruit.

“De dieven wisten wel wat ze wilden hebben”, zegt facilitair manager Rick de Hoop van bouwkunde bedrukt. “Met geweld hebben ze de computers open gebroken, om datgene eruit te halen wat het meest waard is. Het kost meer geld om het geheugen en de processoren te vervangen dan geheel nieuwe computers te kopen. Ik schat dat we een schadepost van 100 tot 130.000 euro hebben.”

De dinsdagochtend verliep lichtelijk chaotisch op de faculteit, omdat veel studenten hun presentaties niet konden uitdraaien. De politie had een deel van het gebouw afgesloten voor sporenonderzoek. Hierdoor konden de studenten niet bij de printers komen. Voor de computers die wel bruikbaar waren, stond een lange rij studenten. Ook de ICTO-balie en de ICTO-zalen 1 tot en met 6 waren tijdelijk gesloten in verband met het politie-onderzoek. “We hebben een e-mail gestuurd naar alle studenten, maar die heeft helaas niet iedereen bereikt. Het computerondersteunend onderwijs kon gelukkig wel doorgaan, en een practicum is verplaatst naar een andere zaal. Later op de dag was het printen ook geen probleem meer, omdat het onderzoek toen was afgerond.”

De dieven zijn rond één uur zondagnacht binnengekomen via de noodtrap van het gebouw. “Ze zijn daar naar boven geklommen, en hebben toen met grof geweld een raam geforceerd. Op die manier zijn ze vervolgens de Blokkenhal ingekropen.”

Omdat het alarm niet afging toen de dieven naar binnen klommen, rijst de vraag hoe het gesteld is met de beveiliging van Bouwkunde. “Ze hebben het alarm weten te omzeilen, omdat het op de deur zit. En die hebben ze met rust gelaten. We hadden niet gedacht dat ze uitgerekend die ramen zouden forceren, omdat ze heel moeilijk toegankelijk zijn. Maar het is ze met veel geweld toch gelukt. Natuurlijk zijn wij goed beveiligd, maar vergeet niet dat een faculteit een openbaar gebouw is. Iedereen kan hier naar binnen lopen, om uitvoerig te kijken wat de zwakke plekken van een gebouw zijn.”

De politie komt volgende week met een uitgebreide rapportage over de inbraak. De faculteit is donderdag weer volledig operationeel en nieuw materiaal is besteld.