Wetenschap

Grote Beer

De zon weerkaatst in het water. Een touw doet vermoeden dat er buiten beeld een bootje drijft. Wat heeft dit beeld te maken met een proefschrift over astronomie en optica?Dr.i

Een week voordat zijn proefschrift naar de drukker ging, moest Spronck nog op zoek naar een omslagafbeelding. Hij wilde een foto die symbolisch was voor Nederland. “Ik kom zelf uit België en ik denk dat het land waar je promoveert heel belangrijk is voor je onderzoek. Dat wilde ik tot uiting laten komen in de kaft.” Met deze gedachte in zijn achterhoofd toog Sprock met zijn camera naar Kinderdijk en maakte onder andere deze waterfoto.

Vrienden en collega’s vonden nog andere redenen waarom de foto toepasselijk was. Spronck: “De titel van mijn boek is ‘The Role of Amplitude, Phase, Polarization and their Interconnection in Nulling Interferometry.’ De drie kernwoorden uit de titel zijn op de foto in beeld gebracht: ‘amplitude’ en ‘fase’ zijn kenmerken van de golven in het water en met een beetje goede wil, zie je ook ‘polarisatie’ terugkomen in het beeld. Als licht onder een bepaalde hoek wordt weerkaatst, treed er polarisatie op . op de foto zie je de zon in het water schijnen. (SS)

@01 infoblokje:’The Role of Amplitude, Phase, Polarization and their Interconnection in Nulling Interferometry.’ Dr.ir. Julien Spronck promoveerde op 5 juni 2008 aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Dr.ir. Julien Spronck: “Je zou het op het eerste gezicht misschien niet denken, maar het beeld verwijst naar zowel de optica als de astronomie. Die golven staan voor de optica, want als optica ergens over gaat dan is het wel over golven. Het thema astronomie zie je terug in de belletjes rechtsonder in beeld. Die vormen precies het beroemdste sterrenbeeld: de Grote Beer.”