‘Groot worden niet belangrijkst bij samengaan’

“Lekker groot worden is niet mijn leading argument.” Dat zei collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg na een vraag vanuit de ondernemingsraad of de TU echt wil samengaan met de universiteiten van Rotterdam en Leiden.

De TU moet eerst kijken óf ze wil samengaan met Leiden en Rotterdam en daarna hoe, kreeg Van den Berg donderdag 7 juli tijdens een overleg met de ondernemingsraad (or) te horen. “In die volgorde”, zei or-lid Erik Louw. “Het moet niet zo zijn dat er straks geen andere keuze mogelijk is.”

Van den Berg zei dat het proces te maken heeft met de discussie dat universiteiten zich meer moeten profileren. “De politiek verwacht dat het anders moet. Hoe anders, weet zij ook niet. Dan kun je het beter zelf doen, maar lekker groot worden is niet mijn leading argument.”

“Als het maar niet leidt tot nog meer krimp van het budget”, zei or-voorzitter Dineke Heersma. Waarop Van den Berg zei dat als er honderd miljoen euro minder komt ‘we het niet gaan doen’.

En 3TU, zo wilde de or weten. Hoe verhoudt zich dat? Daarop verwees Van den Berg naar de regionale politiek. “Eindhoven wordt liever getroffen door een tsunami, want het zou een ongelooflijke bestuurlijke energie vragen. Je moet 3TU zien als sectorplan waarin universiteiten afspraken maken over onderzoek en onderwijs.”

Na de zomer zou er een zogeheten argumentatienota komen over de samenwerking met Leiden en Rotterdam. Die nota is echter uitgesteld. In het najaar komt het samengaan weer op de agenda bij de or.

Wegwijzer
Met de verwijzingen naar tramhaltes liepen de gloednieuwe bewegwijzeringsborden op de campus iets op de zaken vooruit. Tramlijn 19 zal naar verwachting niet voor 2015 naar de TU en Technopolis rijden. Een bewegwijzeringsman past alle borden aan.

De TU moet eerst kijken óf ze wil samengaan met Leiden en Rotterdam en daarna hoe, kreeg Van den Berg te horen op donderdag 7 juli tijdens een overleg met de ondernemingsraad (or). “In die volgorde”, zei or-lid Erik Louw. “Het moet niet zo zijn dat er straks geen andere keuze mogelijk is.”

En 3TU dan, zo wilde de or weten. Daarop verwees Van den Berg naar de regionale politiek. “Eindhoven wordt liever getroffen door een tsunami, want het zou een ongelooflijke bestuurlijke energie vragen. Je moet 3TU zien als sectorplan waarin universiteiten afspraken maken over onderzoek en onderwijs.”

Nadenken over samengaan met Leiden en Rotterdam.

‘Geen groep sufferds die het licht moet zien’