Groot verschil in studiesucces tussen mannen en vrouwen

Van de vrouwelijke bachelorstudenten aan universiteiten behaalt 73 procent binnen vier jaar een diploma in het hoger onderwijs. Daarin slaagt maar 53 procent van de mannen.

Mannelijke studenten doen beduidend langer over hun studie. (Foto: Thomas Zwart)

Vrouwen studeren al jaren sneller af aan de universiteiten dan mannen en vallen minder vaak uit. De verschillen waren ooit zelfs groter dan nu. Van de lichting bachelorstudenten van 2002 had 53 procent van de vrouwen binnen vier jaar een diploma, en slechts 31 procent van de mannen.

Het studierendement ging sindsdien flink omhoog, onder meer door de invoering van het bindend studieadvies en de invoering van de harde knip tussen bachelor- en masterstudie. Ook de (uiteindelijke niet ingevoerde) langstudeerboete zorgde voor een tempoversnelling. Maar de verschillen tussen mannen en vrouwen werden weinig kleiner.

Tabel1.JPG

Het scheelt nogal naar welke sector je kijkt. Bij ‘natuur’ zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen het kleinst (16 procentpunt) en in de sector gezondheid zijn ze het grootst.

tabel2.JPG

Delft

De verhoudingen op de TU Delft zijn gelijk aan de resultaten uit het VSNU-onderzoek. Onderstaande grafiek toont het tempo van studenten begonnen in studiejaar 2013/2014. 61,1% van de vrouwen behaalde binnen vier een bachelordiploma, bij de mannen ligt het cijfer exact 20 punten lager op 41,1%.