Opinie

Groot verlies bij traditionele verenigingen

.lead ‘We weten niet of het aan ons ligt of aan de eerstejaars’De drie oudste studentenverenigingen waren dit jaar niet in trek bij de nieuwe lichting eerstejaars, de andere verenigingen wel.

br />
Aanwas

Het Corps (DSC), Virgiel en de Bond (DSB) hebben alledrie een fors aantal inschrijvingen minder dan vorig jaar. Bij het DSC schreven zich tijdens de Owee 215 eerstejaars in, 70 minder dan in 1999. Maar: ,,net hebben we nog twee jongens toegelaten bij de KMT”, aldus Jurjen van der Wiel, praeses van het Corps, afgelopen maandag. Bij Virgiel meldden zich 252 aspirant-leden bij de inschrijfbalie, een afname van 40. Van de 252 studenten is 69 vrouw, 10 meer dan het Corps mocht verwelkomen.

De daling van het aantal inschrijvingen pakt het meest desastreus uit voor de DSB. Met 28 studenten minder dan in 1999, waren er nog maar 23 gegadigden voor hun kennismakingstijd. ,,We hebben er eigenlijk geen verklaring voor”, zegt Laurens Kooij, president van de DSB. ,,Het programma van de Owee was dit jaar weer oké, maar toch zijn er maar weinig eerstejaars langs gekomen. We weten niet of het aan ons ligt, of aan de eerstejaars.” De DSB hoopt tijdens een tweede open week en noviciaat in november de schade te kunnen beperken.

Sint Jansbrug was zoals vanouds populair onder de eerstejaars. Met 113 inschrijvingen werden 5 studenten meer geworven dan vorig jaar. De Bolk trok 28 eerstejaars (vorig jaar 30), haar zeilondervereniging Harpya 7 nieuwe leden. Bij de open jongerenvereniging De Koornbeurs meldden zich in totaal 51 mensen, een toename van 19. Niet alle nieuwe aanwas hoeft bij deze club student te zijn, evenals bij Wolbodo dat met 26 inschrijvingen 6 mensen meer mocht verwelkomen. Rogier Peeters verwacht dit jaar zo’n 3 nieuwe Zwervers: ,,Maar dat kunnen er ook vijf of nul worden, want mensen worden bij ons gevraagd om lid te worden. Eerst moeten ze een tijdje langskomen en belangstelling tonen. Er gaan nu wel drie studenten mee op introductieweek”, aldus Peeters, secretaris van de Delftsche Zwervers.

De christelijke verenigingen hebben ook een succesvolle Owee achter de rug. CSR trok 4 leden meer dan vorig jaar met 34 inschrijvingen. Ook bij CSFR bleek de dip van 1999 eenmalig. Toen wilden maar 5 studenten lid worden (in de Owee zelfs maar drie), dit jaar zijn er 16 gegadigden.

.lead ‘We weten niet of het aan ons ligt of aan de eerstejaars’

Aanwas