Onderwijs

Groot deel bouwpuin kan gerecycled worden

Metselwerk en bakstenen worden voortaan volledig gerecycled dankzij een Delftse methode.Zestien miljoen ton bouw- en sloopafval wordt jaarlijks in Nederland geproduceerd.

Van al dat puin bestaat ongeveer 3,5 miljoen ton uit bakstenen en metselwerk. Om dit metselwerkpuin te recyclen, bedacht Koen van Dijk van de sectie civieltechnische materiaalkunde (Citg) een methode. Afgelopen week promoveerde hij daarop.

Nu komt het overgrote gedeelte van het bouwafval terecht in de wegenbouw. “De komende jaren worden naar verwachting minder wegen gebouwd dan de afgelopen jaren. Sloopafval kan dan niet meer als fundering voor wegen worden gebruikt”, zegt Van Dijk.

Van Dijk ontdekte dat cement tussen bakstenen spontaan breekt bij 540 graden Celsius. De eerste stap in Van Dijks recyclingcyclus werd daarom het drie uur lang wegzetten van bakstenen bij die temperatuur. Zo wist hij 45 procent van de bakstenen terug te winnen en konden de stenen worden hergebruikt voor nieuw metselwerk.

Wat na dit proces overblijft zijn kleinere stukken baksteen en mortel (het cement, zand en water). Om dit te scheiden maalde Van Dijk het overgebleven puin in stukken, tot een maximale diameter van vier millimeter.

Met een magneet scheidde hij vervolgens het baksteen en de mortel. Dit is mogelijk doordat bakstenen vijf procent ijzerdeeltjes bevatten % afhankelijk van het soort klei waarvan de baksteen is gebakken.

Bij deze restjes baksteen voegde Van Dijk wat klei en daarvan bakte hij nieuwe bakstenen in de fabriek. De resterende mortel kon worden gerecycled in de mortelindustrie. “Zo is de volledige kringloop van bakstenen en metselwerk gesloten”, zegt Van Dijk, die zijn onderzoek deed in samenwerking met TNO.

Intussen heeft TNO tien bedrijven gevonden die de nieuwe recyclemethode in de praktijk gaan brengen. (IL)

Metselwerk en bakstenen worden voortaan volledig gerecycled dankzij een Delftse methode.

Zestien miljoen ton bouw- en sloopafval wordt jaarlijks in Nederland geproduceerd. Van al dat puin bestaat ongeveer 3,5 miljoen ton uit bakstenen en metselwerk. Om dit metselwerkpuin te recyclen, bedacht Koen van Dijk van de sectie civieltechnische materiaalkunde (Citg) een methode. Afgelopen week promoveerde hij daarop.

Nu komt het overgrote gedeelte van het bouwafval terecht in de wegenbouw. “De komende jaren worden naar verwachting minder wegen gebouwd dan de afgelopen jaren. Sloopafval kan dan niet meer als fundering voor wegen worden gebruikt”, zegt Van Dijk.

Van Dijk ontdekte dat cement tussen bakstenen spontaan breekt bij 540 graden Celsius. De eerste stap in Van Dijks recyclingcyclus werd daarom het drie uur lang wegzetten van bakstenen bij die temperatuur. Zo wist hij 45 procent van de bakstenen terug te winnen en konden de stenen worden hergebruikt voor nieuw metselwerk.

Wat na dit proces overblijft zijn kleinere stukken baksteen en mortel (het cement, zand en water). Om dit te scheiden maalde Van Dijk het overgebleven puin in stukken, tot een maximale diameter van vier millimeter.

Met een magneet scheidde hij vervolgens het baksteen en de mortel. Dit is mogelijk doordat bakstenen vijf procent ijzerdeeltjes bevatten % afhankelijk van het soort klei waarvan de baksteen is gebakken.

Bij deze restjes baksteen voegde Van Dijk wat klei en daarvan bakte hij nieuwe bakstenen in de fabriek. De resterende mortel kon worden gerecycled in de mortelindustrie. “Zo is de volledige kringloop van bakstenen en metselwerk gesloten”, zegt Van Dijk, die zijn onderzoek deed in samenwerking met TNO.

Intussen heeft TNO tien bedrijven gevonden die de nieuwe recyclemethode in de praktijk gaan brengen. (IL)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.