Wetenschap

Groningen bouwt Europa’s langste hyperloop testbaan

Hardt en Delft Hyperloop maken deel uit van een consortium dat in Groningen een hyperloopontwikkelingscentrum opzet met een budget van meer dan dertig miljoen euro.

Ontwerp voor het Europese hyperloopcentrum nabij Groningen. (Illustratie: Gemeente Groningen)

Vijf jaar nadat een Delfts studententeam voor het eerst meedeed in de hyperloopcompetitie van SpaceX komt de ontwikkeling ervan nu in een stroomversnelling. Hyperloop begon in 2013 als een idee van de visionaire ondernemer Elon Musk die zich een opgeschaalde buizenpost voorstelde als het transportsysteem van de toekomst: zo snel als een vliegtuig, zo ecologisch als een elektrische trein. Dat was het begin van een wereldwijde competitie met de finale in de achtertuin van SpaceX in Los Angeles. Het Europese hyperloopcentrum dat nu in Groningen gebouwd zal worden moet de eerste stap worden op weg naar een Europees hyperloopnetwerk, waarvan hier een videolink (circa één minuut).

Ministeries en industrie steken miljoenen in ontwikkelingsprogramma voor hyperloop, liet het bedrijf Hardt eind vorige maand weten. Toen werd de oprichting bekendgemaakt van het publiek-private consortium Hyperloop Development Program (HDP) en de aanleg van het European Hyperloop Center in 2022, waarvan hier alvast een videolink (circa 1 minuut). Het hart van het onderzoekscentrum is een testbaan van 2.650 meter lang met ongeveer twee meter diameter.

Voor de komende drie jaar stelt het onderzoeksprogramma zich ten doel om:

• de haalbaarheid van de hyperloop als veilige en duurzame vorm van transport voor mensen en goederen aan te tonen
  • de ontwikkelde technologie in het EHC te testen en veilige werking te demonstreren
  • de kansen te verkennen voor industrie en aandeelhouders in het toekomstige hyperloopecosysteem

Het ontwikkelingsprogramma heeft een beoogd budget van dertig miljoen euro. Daarvan is het grootste deel (€ 22,5 miljoen) toegezegd door de aangesloten bedrijven, veelal in goederen en diensten. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, én dat van Economische Zaken & Klimaat draagt elk € 4,5 miljoen bij. Daar bovenop komt nog drie miljoen van de provincie Groningen voor de aanleg van het European Hyperloop Center, op enkele kilometers ten oosten van de stad Groningen (download de tracéstudie).

Betekent dit het einde van de Hyperloopontwikkeling in Delft? Volgens Juliette de la Rie (Hardt) en Pieter Becking (Delft Hyperloop) is dat niet het geval. Hyperloopbedrijf Hardt zal voor een groot deel in Delft gevestigd blijven en gebruikmaken van de testbaan in Groningen. Het studententeam Delft Hyperloop doet de komende jaren mee aan de Europese hyperloopcompetitie en is van plan in 2023 de competitie naar de Groningse baan halen.  Er zijn andere hyperlooptestbanen in planning of aanbouw, zoals in Toulouse, Valencia en het Zwitserse Wallis, maar vooralsnog spant het Groningse ontwerp de kroon qua lengte.

In de ontwikkeling zijn grote stappen gemaakt in onder meer de elektromagnetische voortstuwing (video link), de magnetische ophanging en de contactloze wissels. Een lastig probleem blijft de overgang tussen het vacuüm in de buis en de atmosferische druk erbuiten. Verschillende types luchtsluizen zullen dan ook in Groningen getest worden.

Naast de genoemde ministeries en de provincie Groningen zijn de volgende partijen bij het programma betrokken: ADSE, Balance, Royal BAM Group, Beckhoff, Delft Hyperloop, EuroTube, Hochschule Emden/Leer, Hardt, Institute of Global Innovation Economics and Logistics, Royal IHC, NEVOMO, NS, POSCO, Recaro, Royal Schiphol Group, Schweizer Design Consulting, Tata Steel, TÜV Rheinland, Vattenfall.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl