Groep TU’ers organiseert bijeenkomst over situatie Midden-Oosten

Een groep TU’ers wil dat de TU de wetenschappelijke samenwerking met instellingen die militaire acties in Gaza steunen opzegt. Vrijdag houden ze een bijeenkomst bij Pulse.

(Foto: Justyna Botor)

Ruim 350 studenten, promovendi, docenten, medewerkers en alumni roepen de TU Delft op tot een academische boycot van instellingen die militaire acties in Gaza steunen. Ook vragen ze om een fysieke ruimte op de campus waar studenten en medewerkers met elkaar kunnen praten over de situatie in het Midden-Oosten.

‘Wij zijn bezorgd over het aanhoudende geweld in Palestina en Israël en roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. Iedereen moment telt’, schrijven de initiatiefnemers in een brief aan het college van bestuur (cvb).

‘Als (toekomstige) ingenieurs zijn we ethisch verantwoordelijk voor de impact die onze uitvindingen en technologie hebben’, stellen zij. Ze dringen daarom bij de universiteit aan op het opschorten van wetenschappelijke samenwerking met Israëlische instellingen en partners die direct of indirect militaire acties steunen.

Ze verwijzen naar de banden die de TU heeft met TNO, Lockheed Martin en Thales. Bedrijven die volgens een in 2021 uitgekomen rapport van stopwapenhandel samenwerken met partijen die bijdragen leveren aan het Israëlische leger. De briefschrijvers zouden graag zien dat de TU kennisdeling met deze bedrijven voorlopig stopt en dat de universiteit onderzoekt hoe zij op lange termijn verantwoord kan samenwerken.

Teach-in
Het cvb heeft vooralsnog niet gereageerd op dit verzoek. Wel stelt ze in een reactie op de brief dat ‘het conflict bij ons allen emoties oproept. Sommigen van ons kennen mensen ter plekke. We zien de beelden in de media. Die vreselijke beelden raken ons zeer. Het is belangrijk om onze gevoelens hierover met elkaar te delen. We kunnen het conflict uiteraard niet oplossen. Laten we oog en begrip voor elkaar hebben en houden.’

Dat laatste faciliteert de TU door de organisatie van twee share & care-bijeenkomsten in de huiskamer van sport- en cultuurcentrum X. De groep vindt de reactie en handreiking van de TU wat dat betreft onvoldoende en organiseert daarom vrijdag 3 november vanaf 12.00 uur een teach-in (een demonstratie met lezingen en debatten) in de square room bij Pulse.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl