Groene wolk voor Willy Wartaal

Bleke hoofden, ingevallen ogen, starende blikken en brakke studenten. Het is de laatste dag van de Owee en de nieuwe lading studenten ligt er moe en uitgeput bij.

Ze hebben misschien wel de vermoeiendste week uit hun studententijd achter de rug. En zelfs ik, als ervaren feestneus, ben toch ook een beetje brak en moe van de hele week.

De afsluiter van de Owee is de festivaldag bij Lijm en Cultuur. De opkomst is niet groot. Maar dat is logisch als je bedenkt dat de verengingen al een week lang alles uit de kast hebben gehaald om nieuwe studenten te entertainen en zich zo lang mogelijk bij zich weten te houden. Vier dagen lang doorfeesten tot in de vroege uurtjes, want ‘s nachts melden bij je ouders hoeft niet meer als je studeert.

De meeste studentenverenigingen zijn ook hier aanwezig met een standje. Nog eenmaal proberen nieuwe leden binnen te halen. Je kunt levend tafelvoetballen, sumoworstelen en tennissen. Maar actief deelnemen zit er niet meer in. Bij de stand van Sint Jansbrug is het wel druk, er wordt een live kookworkshop gehouden. De omstanders bepalen min of meer wat er gekookt wordt door woorden te grabbelen uit een pot. Die vormen vervolgens zinnen als: ‘Vluchtige sport voor tarzan’ of ‘Groene wolk voor Willy Wartaal’: de basis van het gerecht.

Er wordt vooral veel gelounched op het terrein. Krezip en Leaf proberen de menigte op te zwepen, maar die deint hooguit een beetje mee.

De innerlijke strijd van lid worden of niet is gestreden. De burgers op de Oude Delft kunnen weer slapen, de katers zijn verdwenen. De studenten gaan studeren, de Owee 2008 is afgelopen. (CG)