Groen licht voor zelfhelende materialen

Het ministerie van economische zaken heeft het Delft Centre for Materials (DCMat) groen licht gegeven voor de start van een ‘innovatiegericht onderzoeksprogramma’ (IOP) zelfherstellende materialen.

Het onderzoeksprogramma krijgt daardoor na ondertekening door de minister tien miljoen euro onderzoeksgeld voor de komende vier jaar, bovenop de drie miljoen die het IOP al eerder kreeg toegezegd van de TU Delft. De komende acht jaar hopen de deelnemende partijen zeker veertig miljoen euro bij elkaar te krijgen. Met dat geld willen DCMat en zijn partners proberen materialen te ontwikkelen die zichzelf ontdoen van (kleine) beschadigingen.

Nieuw is dat het IOP gebruik gaat maken van zogeheten ‘scenariocommissies’, denktanks die nadenken over de toepassing van zelfherstellende materialen. “Dat kunnen heel interessante, hoge commissies worden”, denkt IOP-voorzitter prof.dr.ir. Sybrand van der Zwaag (L&R). “Daar willen we de visionairs in het vakgebied samenbrengen.”

‘Innovatiegerichte onderzoeksprogramma’s’ zijn bedoeld om de band tussen industrie en universitaire wereld te verstevigen. De Delftse onderzoekers gaan nauw samenwerken met tal van bedrijven, materiaalkundige onderzoeksinstituten en met onder meer de Rijksuniversiteit Groningen, de TU Eindhoven en de Universiteit Twente.

De IOP wil uiteindelijk zo’n veertig onderzoekslijnen opzetten. Tot dusver zijn er zeven onderzoeksvoorstellen gehonoreerd, allemaal afkomstig uit Delft. In januari wil de IOP nog eens vier onderzoeksvoorstellen goedkeuren, en een nieuwe oproep doen tot het schrijven van onderzoeksvoorstellen.

Van der Zwaag verwacht veel van het onderzoek naar materialen die zichzelf repareren. “Het is echt ons doel om een materiaal te ontwikkelen dat net zo succesvol is als glare (een in Delft ontwikkeld vliegtuigmateriaal . red.). Als we straks een materiaal hebben dat doorzet, dan heb je wat.”

Het startschot voor de IOP wordt op 26 oktober gegeven met een eerste symposium over zelfherstellende materialen. De looptijd van de IOP begint formeel volgend voorjaar.

www.senternovem.nl/iop

www.senternovem.nl/iop