Groen licht voor Twents-Amsterdamse ingenieurs opleiding

De gezamenlijke techniekbachelor die de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit in Amsterdam willen opzetten komt er toch.

Studenten volgen straks het grootste deel van hun opleiding in Amsterdam. (Foto: VU)

Het was even spannend, maar de gezamenlijke techniekbachelor die de Universiteit Twente en de Vrije Universiteit in Amsterdam willen opzetten komt er toch. De Twentse medezeggenschap is akkoord.

De twee universiteiten maakten in maart bekend dat ze vanaf september 2019 een gezamenlijke opleiding mechanical engineering willen aanbieden. Het moet een brede opleiding worden die formeel onder de Twentse bachelor werktuigbouwkunde valt. Studenten volgen het grootste deel van hun opleiding in Amsterdam en volgen eens in de twee weken college in Enschede.

De planning is strak: de inschrijving opent op 1 oktober en in september 2019 moet de eerste lichting studenten van start gaan. De betrokkenen hielden dan ook even hun adem in toen de Twentse medezeggenschap eind vorige maand roet in het eten dreigde te gooien.

Zowel studenten als medewerkers in de raad hadden hun twijfels. Ze maakten zich vooral zorgen over de werkdruk van docenten en de onderzoeksfinanciering. In de afgelopen twee weken heeft collegevoorzitter Victor van der Chijs de zorgen kennelijk kunnen wegnemen, want woensdag ging de raad alsnog akkoord, meldt U-Today. “Prachtig nieuws”, zegt een woordvoerder van de VU, “dat betekent dat we aan de slag kunnen”.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau