Wetenschap

Groen licht voor Chinese thoriumreactor: ‘Dit is een mijlpaal’

China heeft akkoord gegeven voor de start van een experimentele kernreactor, de thorium-breeding molten-salt reactor (TMSR), meldt het blad De Ingenieur.

Reactorvat van de gesmoltenzoutreactor TMSR. (Foto: Shanghai Institute of Applied Physics)

In het artikel komt de Delftse hoogleraar reactorfysica prof.dr.ir. Jan Leen Kloosterman (faculteit Technische Natuurwetenschappen) aan het woord. Een mijlpaal, reageert hij. We gaan hier veel van leren voor toekomstige gesmoltenzoutreactoren.” Delta belde hem voor een toelichting.

Gesmoltenzoutreactoren (MSR’s) danken hun lange naam aan het feite dat ze gekoeld worden met gesmolten zout bij een werktemperatuur van zo’n 700 graden Celsius. Dat is een stuk efficiënter voor elektriciteitsopwekking dan bij de huidige licht-waterreactoren (LWR’s) die bij ongeveer 300 graden werken.

Waarom is dit zulk belangrijk nieuws?
Kloosterman: “Het is de eerste gesmoltenzoutreactor sinds vijftig jaar. Nu kunnen we eindelijk weer bedrijfservaring opdoen met een dergelijk systeem en van hieruit verder bouwen.”

De T van TMSR staat voor thorium. Is dit al een thoriumreactor?
“Deze reactor draait voornamelijk op verrijkt uranium. Er wordt later wel een beetje thorium toegevoegd. De reactor is echter veel te klein om alleen op thorium te kunnen draaien.”

U verwacht van de Chinese ervaringen te leren. Is er een open communicatie met de onderzoekers?
“Er is tweemaal per jaar uitwisseling van kennis in kader van internationale Gen IV forum over de vierde generatie kernreactor. Dat overleg is door Covid op een laag pitje komen te staan maar wordt nu weer opgestart. Natuurlijk vertellen de Chinezen dan alleen wat ze kwijt willen, dus het is nog afwachten hoeveel informatie dan wordt uitgewisseld.”

Wat betekent de opstart in China voor de ontwikkeling van een Europese thoriumreactor?
“Als deze reactor succesvol draait hoop ik dat er ook meer budget in EU vrijkomt voor dit soort reactoren.”

Lees ook:

Wetenschapsredacteur Jos Wassink