Gratis software voor eerstejaars

In januari kunnen alle eerstejaars studenten een gratis softwarepakket ophalen bij DTO. Eindhoven deelt goedkope laptops uit, Twente heeft de wap-telefoon in de aanbieding. Delft zorgt voor snelle internetaansluitingen van studentenhuizen en gooit daar vanaf januari een gratis softwarepakket voor eerstejaars bovenop.

Het softwarepakket is samengesteld in overleg met studenten. De set heeft een winkelwaarde van 425 gulden en bevat onder andere MS Office Professional 2000 (Word, Excel, Outlook etc.), een formule editor, multimedia applicaties en het tekenprogramma AutoCAD (light). PhotoShop ontbreekt, net als het rekenpakket MatLab. Dit komt doordat de producent van Photoshop geen thuisgebruik toestaat en omdat voor MatLab een fors bedrag wordt gevraagd. DTO onderhandelt nog over de prijs van MatLab en hoopt het pakket later te kunnen toevoegen.

Eerstejaars studenten krijgen het pakket cadeau. Er volgen waarschijnlijk updates. Of de studenten deze ook cadeau krijgen van de TU is nog niet beslist. En ook over verspreiding van de software onder ouderejaars wordt nog geprakkiseerd.

In eerste instantie wilde de universiteit de helft van de kosten van de software vergoeden. Maar vanwege de administratieve kosten hiervan en een lage totaalprijs (110 gulden per student) besloot het college alle kosten te dragen. ,,Zo beschikken alle studenten over legale software. Bovendien is het promotie voor Delft”, aldus de bestuurders.

De software wordt geleverd op cd-roms. Deze zijn inmiddels besteld, maar komen zeker niet vóór januari binnen, aldus Cees van Pelt van DTO. De dienst zal studenten informeren over de verspreiding via advertenties en folders.

Eindhoven deelt goedkope laptops uit, Twente heeft de wap-telefoon in de aanbieding. Delft zorgt voor snelle internetaansluitingen van studentenhuizen en gooit daar vanaf januari een gratis softwarepakket voor eerstejaars bovenop. In opdracht van het college heeft de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) softwarelicenties aangeschaft voor alle eerstejaars studenten.