Opinie

Gras

Daar moet het zijn blijven liggen, of misschien is het er wel van afgevallen, want een jaar later zijn er geen zichtbare aanwijzingen dat er iets met het voorstel is gebeurd. Wel staken nog eenmaal geruchten de kop op over invoering van een bonus/malus-systeem, maar dit plan stierf een snelle en roemloze verdrinkingsdood in het moeras der vergetelheid. Op het hoofdgebouw erkent men dat er ‘geen directieven zijn uitgegaan vanuit centraal niveau’ om de rendementen daadwerkelijk aan te pakken, maar het idee is volgens zegslieden ‘wel opgepakt door de faculteiten’.

Het plan voor de uitbreiding van het Masters of Science-programma leek eenzelfde lot beschoren. Het ballonnetje dat vorig jaar bij dezelfde gelegenheid opgelaten werd om ook Nederlandse studenten toe te laten in de tweejarige top-opleiding, is sindsdien roerloos in de lucht blijven hangen. Toch moet het daar in aanloop naar de opening van het huidige academisch jaar weer zijn opgemerkt, want het werd opnieuw opgelaten. Ongewijzigd, zelfs zonder er even wat nieuwe lucht bij in te blazen. ,,Instroom in de MSc opleidingen van studenten met een geschikte Nederlandse vooropleiding”, prijkte er dit jaar weer op het lijstje maatregelen. Hetzelfde lijstje waarop ook het Deltaplan Bèta en Techniek stond. Als daar maar geen gras over groeit.

De lage instroom van studenten baart de TU ernstige zorgen, zo bleek tijdens de laatste opening van het academisch jaar. Een Deltaplan Bèta en Techniek moet redding brengen. Tijdens de vorige opening van het academisch jaar gaf het lage studierendement in Delft aanleiding tot ernstige zorgen. Ook toen werden krachtige maatregelen aangekondigd. De verwijzende en selecterende werking van de propedeuse moest versterkt worden. De TU liet er geen gras over groeien; terwijl de collegevoorzitter zijn aankondiging deed, lag het voorstel al op tafel bij het college van dekanen.