GoodHout winnaar derde Launchlab

Het derde Launchlab van incubator YesDelft is gewonnen door de startup GoodHout. Die heeft een technologie in huis waarmee van de bolsters van kokosnoten hout gemaakt kan worden.

Volgens de oprichters van GoodHout, Silvia ten Houten en Bas Lamfers, worden er jaarlijks 16 miljard bolsters verbrand in de kokosnotenindustrie. Het gaat immers om de noot die in de bolster zit; de bolster zelf wordt gezien als afval.

In haar presentatie vorige week op de finaledag van het derde YesDelft Launchlab liet Ten Houten het resultaat zien van een procedé waarmee van de bruine ronde bolster een keihard stuk hout gemaakt kan worden. De houten platen die zo ontstaan, kunnen in plaats van MDF gebruikt worden in de bouw. Haar product heeft betere eigenschappen dan dat laatste bouwmateriaal, verzekerde Van Houten. “Het is harder, het brandt trager en het is meer waterafstotend.”

Net als na de andere acht presentaties van Launchlab-deelnemers vroeg presentator Jasper van Kuijk de zaal om visitekaartjes van iedereen die GoodHout verder zou kunnen helpen. Daarop werd meer gereageerd dan bij de anderen. GoodHout zoekt investeerders, MDF-fabrieken in Europa en productontwerpers.

Volgens de vakjury, die het jonge bedrijf als winnaar verkoos, heeft GoodHout ‘een duidelijk tech idee’. “Het hangt naar een oplossing voor sociale problematiek, is een duurzaamheidsoplossing voor de westerse wereld en kan economisch erg interessant zijn.” GoodHout wil beginnen met bolsters uit Sri Lanka en India, omdat daar al een infrastructuur voorhanden is. Daarna volgt wellicht Indonesië, dat de meeste kokosnoten produceert.

Net als sommige andere deelnemers van het Launchlab is GoodHout een heel jong bedrijf. Incubator YesDelft vindt dat een pluspunt, omdat het ondernemers met het Launchlab een vliegende start wil geven. Deelnemers krijgen de kans om in drie maanden tijd te komen tot een onderbouwd business model. Dat doen ze vooral door met zoveel mogelijk belanghebbenden te praten. Zo kunnen ze er snel achter komen of de markt wel zit te wachten op hun idee en zo nee, hoe ze dat kunnen aanpassen.

De andere deelnemers waren – in volgorde van hun eindpresentaties:

• MyMicrowallet, dat mensen in ontwikkelende landen een platform biedt om betalingen te doen via hun mobiele telefoon.

• Driver Copilot, dat mensen veiliger en zuiniger wil laten rijden.

• Intelligent Mobility Solutions, dat bedrijven geld wil laten besparen door hun werknemes met behulp van een ‘digitale secretaresse’ te laten forensen.

• Vitalia, dat ouderen en jongeren op afstand zo echt mogelijk contact wil laten hebben met behulp van  technologie.

• Konnekt, dat een spel heeft bedacht dat kinderen met kanker die in quarantaine zitten kunnen spelen met andere kinderen.

• Xante Solutions, dat met een gepersonaliseerde app bewustwording en kennis wil bijbrengen over online pesten.

• Zedlr, dat een platform wil bieden waarop vraag naar en aanbod van 3D-printing elkaar kunnen vinden.

• Trancend Vision Systems, dat een 3D-filmcamera ontwikkelt voor de film-, drone- en game-industrie.

Meer weten over wat de deelnemers vonden van het Launchlab? Lees dan Delta 20, die vanaf 30 juni op de campus ligt.