Golf van racisme bij Amerikaanse universiteiten

Amerikaanse universiteiten zijn bezorgd over de vele racistische incidenten op hun campussen na de verkiezingszege van Donald Trump. Ze roepen op tot verdraagzaamheid en respect.

Afgelopen vrijdag publiceerde mensenrechtenorganisatie The Southern Poverty Law Center een rapport met zo’n tweehonderd gevallen van ‘verkiezingsgerelateerde bedreigingen en intimidatie’. Bijna veertig hiervan vonden plaats bij universiteiten.

Zo verspreidden Trumpaanhangers aan de Texas State University afgelopen vrijdag flyers waarin ze opriepen om universiteitsbestuurders te martelen die voor diversiteit pleiten. In een reactie benadruk de collegevoorzitter de waarden van de universiteit: bedreigingen horen absoluut niet thuis op de campus of in een vrije samenleving.

Lynchpartijen
Zwarte eerstejaars van de University of Pennsylvania ontvingen vrijdag berichten van ‘Daddy Trump’ of ‘Heil Trump’, met verwijzingen naar lynchpartijen uit het verleden. De daders studeerden aan de University of Oklahoma, die één van de betrokkenen schorste. Alleen saamhorigheid kan tegenwicht bieden aan zulke racistische uitingen, aldus het bestuur van Pennsylvania.

Ook veel moslimstudenten zijn bang, zegt een student van de University of Tennessee tegen de New York Times. Ze vrezen dat Trump nog meer racisten ophitst en dat zijn sympathisanten zich vijandiger zullen opstellen tegen moslims. De moslims krijgen ook steun: in Tennessee protesteerden vrijdag honderden studenten tegen de verkiezingsuitslag.

Grens
Veel andere universiteiten kampten gelijk na de verkiezingsuitslag met soortgelijke incidenten. In New York werd afgelopen woensdag Trumps naam in de deur van een gebedsruimte voor moslims gekrast. “Ongeacht onze overtuigingen”, reageert de studentendecaan in een verklaring, “roep ik iedereen, mezelf incluis, op om de beleefdheidsnormen intact te houden. Wie deze grens overtreedt, doet een aanval op ons allen.”

De protesten tegen Trump gaan de zesde dag in en houden Amerikaanse steden als New York, Los Angeles en San Francisco in hun greep.