Goedkoop en snel openbaar vervoer slecht voor milieu

Als bussen en treinen goedkoper worden en sneller gaan rijden, neemt de milieuvervuiling alleen maar toe.Dat schrijven professor Bert van Wee van de sectie transportbeleid en logistieke organisatie (TBM) en professor Rietveld van de Vrije Universiteit deze maand in een artikel in milieutijdschrift ‘ArenA’.

Volgens Van Wee zijn er twee groepen reizigers: een die altijd van het openbaar vervoer gebruik maakt en een die altijd met de auto rijdt. Alleen: ze overlappen elkaar niet. Wordt de trein of bus opeens sneller, dan zal een klein gedeelte autorijders de overstap naar de trein maken. Daar tegenover staat dat gebruikers van het openbaar vervoer veel meer gaan reizen. Van Wee: ,,De meeste mensen vinden drie kwartier treinen een acceptabele tijdsduur voor woon- en werkverkeer. Worden treinen sneller, dan blijkt dat mensen verder weg gaan wonen. De afstand neemt toe, maar door de snellere trein blijft de reisduur gelijk.” Daardoor komen er per bespaarde autokilometer circa vijf tot zeven minuten treinkilometers bij. Inclusief extra energieverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.

Door goedkoper openbaar vervoer komen er per bespaarde autokilometer vier tot zes extra treinkilometers bij. ,,Toen de OV-jaarkaart werd ingevoerd, gingen studenten meer reizen. Hetzelfde gebeurt in het Belgische Hasselt waar het busvervoer gratis is. Het autogebruik neemt nauwelijks af. Het busgebruik daarentegen neemt enorm toe.” (IL)

br />