Goede redenen voor studievertraging

Meer dan de helft van alle studievertraging valt niet te voorkomen, omdat die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld ziekte, gebrek aan begeleiding, verkeerde studiekeuze of ouderschap.

Zes bands en dj’s strijdden afgelopen donderdag in Speakers om een plek op het jaarlijkse IO-festival op 18 juni. De winnaars – indierockband Ignite the Flare en dj-duo Savox & Soyaman (dubstep) – werden gekozen door zowel het publiek als de IO-festivalcommissie. Op de foto staat Adam Hoek van de gelijknamige band.

Op andere redenen voor studievertraging hebben studenten meer invloed, zoals vrijwilligerswerk, activiteiten bij studentenverenigingen, extra vakken of topsport, schrijft de Landelijke Studenten Vakbond in een rapport. Maar de vakbond vindt dat de overheid zulke bezigheden niet zou moeten afstraffen.

Onvrijwillig vertraagd
De vakbond heeft een vragenlijst verspreid onder enkele duizenden studenten die zich hadden aangemeld voor het studentenpanel van de LSVb. Ook via Facebook en LinkedIn was de enquête te vinden. In totaal konden de onderzoekers zich op 3500 ingevulde vragenlijsten baseren.
Gemiddeld verwachten studenten zo’n dertien maanden vertraging op te lopen. Met name techniekstudenten schatten hun vertraging hoog in: ongeveer zestien maanden.
De meeste studenten denken niet dat de maatregelen van staatssecretaris Halbe Zijlstra helpen om hen sneller te laten studeren. Vooral de ‘onvrijwillig’ vertraagde studenten weten niet hoe ze hun tempo hadden kunnen opschroeven. Die groep vindt de vertraging ook ‘erger’ dan de rest van de studenten.

Sociaal netwerk compenseert
Niet iedereen met studievertraging krijgt last van de maatregelen die staatssecretaris Zijlstra wil nemen. Studenten mogen per opleiding – bachelor en master – een jaar uitlopen. Pas daarna gaan ze het verhoogde collegegeld betalen tot aan hun diploma.
De vakbond vond nog andere interessante resultaten: voor studievertraging blijkt het niet uit te maken of iemand lid is van een studentenvereniging of niet. Algemeen wordt aangenomen dat een actief verenigingsleven de studie remt, maar dit lijkt gecompenseerd te worden door het sociale netwerk van studenten, dat juist voor betere studieprestaties zorgt.
Ook zorgt vrijwilligerswerk – niet voor de studentenverenigingen – voor studievertraging, ongeacht hoeveel tijd deze studenten aan hun vrijwilligerswerk uittrekken.
Genieten van het studentenleven kan ook voor vertraging zorgen, maar slechts zes procent van de studenten noemt deze reden. Zij verwachten de meeste vertraging: 22 maanden.