‘Goed om af en toe te provoceren’

Ingenieurs hebben het imago witte en vooral heteroseksuele mannen te zijn. Met die stelling althans begon gisteren een paneldiscussie tijdens de Coming Out Day aan de TU Delft. De parade later op de middag bewees het tegendeel.

Een deel van de parade die gistermiddag over de campus trok. (Foto: Connie van Uffelen)

Op Coming Out Day is er aandacht voor het moment waarop homo’s, lesbo’s, biseksuelen of transgenders (LHBT’s) openlijk voor hun seksuele voorkeur uitkomen, maar de optocht over de campus stond open voor iedereen. Daarom was het thema ‘united in diversity’.

En divers waren ook de meningen tijdens de paneldiscussie. Over de mate van manifesteren bijvoorbeeld. Gert Hekma, emeritus hoogleraar homo- en genderstudies aan de Universiteit van Amsterdam, was nog het meest activistisch. “Het is goed om af en toe te provoceren.” Hij riep de aanwezige jonge ingenieurs op meer queer apps te maken en hekelde en passant architectuur die ‘alleen gericht is op gezinnen met twee kinderen’.

‘In een nieuwe omgeving, zoals een nieuwe baan, wil je eerst weten tot hoever je je kunt outen

Andere gespreksdeelnemers reageerden wat gematigder. Over (hun) coming out bijvoorbeeld. Julien van Campen, docent aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, noemde dat een geleidelijk proces dat tijd nodig heeft. “In een nieuwe omgeving, zoals een nieuwe baan, wil je eerst weten waar je staat, en tot hoe ver je je kunt outen.”

Een meisje in de zaal zei dat ze laatst met een vriendin naar Outsite was geweest, de jongerenvereniging van de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit. Die vriendin vond het leuk, maar niet queer genoeg. “Mensen droegen daar gewone kleding en trokken niets uit bij de bar. In Nederland zien homo’s er zo normaal uit en niet meer zo edgy.”

Weerstand

Volgens Van Campen was homoseksualiteit in Nederland al redelijk ver geaccepteerd en zie je de behoefte om je af te zetten dan afenemen. “Het hebben van een ‘gemeenschappelijke vijand’ verenigt en nodigt uit tot extremere uiting. Er schuilt een gevaar in als dit wegvalt, omdat men dan niet meer zo voor zijn rechten denkt te hoeven vechten.”

Woensdagmiddag bleek tijdens een presentatie van het diversiteitsbeleid aan de studentenraad dat de parade ook op weerstand stuitte. ‘Moet dat nou?’ of ‘Waarom moeten mensen er mee te koop lopen?’ was wat diversity coördinator Sarah Benschop een paar keer had opgepikt.

Op herentoiletten bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen en op enkele andere plekken op de campus hingen Engelstalige pamfletten tegen de parade. Het weerhield vele tientallen medewerkers en studenten er niet van om vanaf de faculteiten Industrieel Ontwerpen, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Bouwkunde, in optocht naar de Aula te lopen.

Lees ook:

Een interview met de nieuwe diversity officer van de TU: ‘Iedereen moet trots kunnen zijn op de TU Delft’

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl