Glimlachen en netwerken

Wervingsleuzen zo ver het oog reikt. Afgelopen vrijdag vond de Techniek Bedrijvenbeurs plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Zo’n drieduizend toekomstig ingenieurs en tachtig potentiële werkgevers spraken elkaar tijdens bedrijfspresentaties, workshops en op een markt met bedrijfsstandjes.

br />
Studenten manoeuvreren, soms wat onwennig in pak, langs felverlichte standjes van werkgevers. De wervingstactieken verschillen. Accenture consultants wachten geduldig af tot iemand hen aanspreekt, terwijl een paar standjes verder Philips Senseo Crema koffiezetapparaten verloot. Het snoepgoed van de firma Mars doet het natuurlijk ook goed. ,,Mag ik er één meenemen?”, vraagt een student en heeft zijn hand al tot zijn pols in de bak met repen Mars, Twix en Bounty gestopt. ,,Soms is het wel jammer dat mensen bij ons alleen aan de chocolade denken”, verzucht Thomas Kamphuis, werkzaam bij Mars. ,,Ze zijn echt verbaasd als ze ontdekken dat we ook producten als Uncle Benz en Harry Pottersnoepjes produceren.”

Toch heeft hij zeker niet het idee dat de studenten alleen voor de gadgets komen. Kamphuis: ,,Ik heb al veel studenten gesproken die serieus op zoek zijn naar een stageplek of een baan.”

Een peiling onder studenten lijkt dit te bevestigen. Vijfdejaars student elektrotechniek Rob Klijn heeft net een gesprek gehad met een recruiter van de Koninklijke Luchtmacht. ,,Het lijkt me wel wat om stage te lopen bij de Luchtmacht. Ze zijn hard op zoek naar elektrotechnici en bovendien ben ik sowieso altijd al geïnteresseerd geweest in defensie.”

Ook na de verloting van de koffiezetapparaten is het druk bij de Philips stand. Een robot met een oranje bal in een mini-arena trekt veel toeschouwers. Philipsmedewerker en pas afgestudeerd werktuigbouwer aan de TU Eindhoven Jeroen van Aard legt uit: ,,Bij Philips is een groepje mensen die in hun vrije tijd aan voetbalrobots werken. Binnenkort nemen we deel aan het WK robotvoetbal.” Er zijn helaas wat technische problemen, de robot beweegt geen centimeter. ,,Vanochtend liet ik de bal per ongeluk stuiteren. De robot raakte hierdoor zo van slag dat hij dacht dat de DAF-vrachtwagen van de DAF-stand hiernaast de bal was en ramde toen keihard tegen de boarding.”

Van Aard stapt de arena in en begint te sleutelen aan zijn robot. ,,Het werven laat ik wel aan de recruitsters over,” grapt hij en wijst naar twee glimlachende Philipsvrouwen met folders in de aanslag.