Glare blijkt recessie-proof

Ondanks zware tijden in de vliegtuigindustrie houdt Airbus vast aan de planning van de voor Glare zo belangrijke Airbus A380.In 2004 vinden de eerste proefvluchten plaats, in 2005 moet Airbus de eerste A380-toestellen afleveren.

Airbus heeft te lijden onder de kwakkelende globale economie en de gevolgen van de aanslagen in september; toch nemen de orders voor de Airbus A380 juist toe. ,,Geen enkele vliegtuigmaatschappij heeft er belang bij zijn orders in te trekken”, legt directeur ir. Jan-Willem Gunnink van het Fibre Metal Laminates Center of Competence (FMLC) uit. ,,Tegen de tijd dat het vliegtuig op de markt komt, is de recessie mogelijk allang voorbij. En wie dan alsnog een order plaatst, moet weer helemaal achter aansluiten in de rij.” Het FMLC is een Glare-samenwerkingsverband van de TU Delft, Fokker en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, verantwoordelijk voor research en ‘vermarkting’ van het materiaal, dat op langere termijn ook bij de productie van auto’s zou kunnen worden gebruikt.

,,Bij Airbus is de klap van 11 september minder hard aangekomen dan bij Boeing”, vertelt prof.dr.ir. Ad Vlot van het Laboratorium voor Constructies en Materialen van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. ,,Boeing zat al in een krimpsituatie, terwijl Airbus een groei doormaakte. Die groei vlakt nu af, maar Airbus gaat met hetzelfde tijdschema door. Vooralsnog hebben we het nog heel druk om alles op tijd klaar te krijgen.”

In 2004 vinden de eerste proefvluchten plaats, in 2005 moet Airbus de eerste A380-toestellen afleveren. De bouw van deze Europese ‘superjumbo’ zal een belangrijke doorbraak vormen voor Glare. Dit aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek ontwikkelde aluminium-glasvezellaminaat zal worden gebruikt bij de bouw van de romp. Voordelen: de Airbus A380 zal lichter, goedkoper en beter bestand zijn tegen slijtage.