Gillian Saunders bij De Slimste Mens

Televisiequiz De Slimste Mens viert zijn tiende verjaardag. In deze jubileumserie strijden acht niet-bekende Nederlanders tegen BN‘ers die al eerder hebben gespeeld. Vanavond is Gillian Saunders aan de beurt, docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Gillian Saunders in de studio van de Slimste Mens. (Foto: Gillian Saunders)

Hoe kwam je erbij om mee te doen aan de Slimste Mens?

“Samen met mijn jongste dochter zat ik tv te kijken toen de oproep langskwam. Zij riep direct, ‘Mama jij moet meedoen, want je bent zo slim!’ Zeg daar maar eens nee tegen. Online moest je je opgeven en later moest ik nog een vragenlijst invullen. Uiteindelijk werd ik uitgenodigd. Uit de dertig mensen die langskwamen werden er zeven uitgekozen, onder wie ik. Vanavond speel ik tegen Nynke de Jong, Erik Smit en een andere onbekende Nederlander.”

Hoe oefen je voor zo’n programma?

“Lang leve YouTube! Alle afleveringen staan online, dus die heb ik nog eens teruggekeken. We hebben het Slimste Mens bordspel thuis, dat hielp ook. Het is de manier van denken die je door moet hebben, je moet veel associëren. Ze vragen namelijk niet het antwoord op een vraag, maar vijf associaties bij een onderwerp. Je moet weten wat zij willen horen.”

Van welke onderwerpen weet je veel of juist heel weinig?

“Ik doe veel mee aan pubquizzen en ken daardoor de raarste feitjes. Ik was altijd goed in geschiedenis en ik weet veel over de Britse politiek. Sommige mensen kunnen alle presidenten van de Verenigde Staten opdreunen – dat kan ik met de premiers van Groot-Brittannië. Waar ik dan weer niks vanaf weet is mode. Als je me foto’s geeft van ontwerpers, zou ik er hoogstens drie herkennen. Verder ben ik heel slecht in het Nederlandse levenslied, zoals Hazes en Roelvink. Ik kijk heel weinig Nederlandse series, dus ik ken bijna geen Nederlandse acteurs.”

Wat is het verschil tussen het op televisie kijken en meedoen?

“Het is redelijk hetzelfde, alleen zitten die stoelen een stuk minder comfortabel dan je eigen bank. Commentator Maarten van Rossem praat graag en komt veel meer aan het woord dan op televisie wordt uitgezonden. Hij houdt van discussiëren. Het is een ontzettend slimme man: wat hij zegt is nooit op onzin gebaseerd. Voor de opnames kwam ik hem achter de schermen tegen. ‘O, u bent de luchtvaartdeskundige?’ vroeg hij. ‘Dat is heel vervuilend, al dat vliegen.’ Je zit zo in een gesprek met hem.”

Ga je winnen?

“Dat mag ik niet zeggen. Het programma is weken geleden al opgenomen. Het is een van de leukste dingen die ik heb gedaan en als ze morgen weer bellen, zou ik het zeker weer doen. Ik ga thuis op de bank kijken, zonder mijn dochter. Die kijkt het later online terug, want ze vond scouting belangrijker, haha!”

De Slimste Mens – 11 december 2017 om 20.25 uur op NPO 2

Roos van Tongeren / Redacteur