Gezocht en gevonden: 700 kamers

De TU verwelkomt dit jaar zo’n veertig procent meer internationale masterstudenten dan in 2014. Met kunst- en vliegwerk is het gelukt ze te huisvesten.

Met de komst van zo’n 1450 internationale masterstudenten telt de TU er straks 450 meer dan vorig jaar. Daar komen nog eens vijftig nieuwe internationale bachelorstudenten bij. Vanwege het verlies van zo’n tweehonderd tijdelijke kamers voor internationale studenten, moesten er dit jaar dus zo’n zevenhonderd studentenwoningen worden gevonden, aldus het Central International Office (CIO) van de TU.

“Het was een forse operatie, maar het is gelukt”, zegt hoofd CIO Elco van Noort. De studenten belanden in Delft, Rijswijk, Den Haag en Schiedam. Van Noort komt met het volgende lijstje.

In Delft 322 kamers, te weten:

• 181 van huisvester DUWO, onder meer aan het De Vries van Heijstplantsoen, in het voormalige verzorgingshuis Monica en via het instituut voor wateronderwijs IHE en ombouw van sociale huurwoningen.

• 115 van de Stichting Herontwikkeling tot Studentenhuisvesting (SHS). Die bouwt Aan ’t Verlaat momenteel een langgerekt gebouw van GGZ Delfland om tot studentenpaviljoens (zie foto). Daarin komen voor een periode van tien jaar 121 onzelfstandige kamers voor 121 personen en 5 zelfstandige kamers voor in totaal 10 personen. De komende twee jaar kunnen er 81 internationale studenten wonen. Eerder bouwde de stichting rond dezelfde locatie al een zorgtoren van GGZ Delfland om tot 150 studentenkamers, waarvan 34 voor internationale studenten.

• 24 kamers zijn door een projectontwikkelaar aangeboden.

In Rijswijk 168 kamers:

• alle 168 in het voormalige hoofdkantoor van de Hollandsche Beton Groep (HBG) voor de duur van drie jaar.

In Den Haag 160 kamers:

• 85 van Duwo naast de Haagse Hogeschool, bij Station Hollands Spoor.
  • 75 van Den Haag Student hotel, ook bij station Hollands Spoor.

In Schiedam 68 kamers:

• alle 68 via het internationale studenten huisvesting platform Housing Anywhere.

Na al dit gepuzzel is Van Noort al weer bezig met volgend jaar. “Nu is er veertig procent groei, vorig jaar was het twintig procent, wat gaat er volgend jaar gebeuren?” Het liefst wil Van Noort tijdelijke huisvesting zo veel mogelijk voorkomen. “We hopen voor volgend jaar een groot deel op te vangen met complex Torenhove en nieuwe huisvesting op de campus: in 2016 komt waarschijnlijk al een complex aan de Kanaalweg gereed dat deels bestaat uit containers. En in 2016-2017 komt er een studentenhotel op de plek van Deltares.”

Medewerkers van de TU staan vanaf komende maandag drie dagen op Schiphol om duizend internationale studenten te verwelkomen en met bussen naar Delft te vervoeren. Anderen komen op eigen gelegenheid.

Zie ook: Making room for more