Gezamenlijke propedeuse TNW

De faculteit Toegepaste Natuurwetenschappen start vanaf september 2000 met een gezamenlijke propedeuse. Het uiteindelijke fiat is vorige week gegeven, na een lange discussie op de faculteit. De grootse knelpunten betroffen het pakket technische natuurwetenschappen, het zogeheten tetrapak, en het practicum voor alle eerstejaars studenten.

br />
Het probleem bij het vak technische natuurwetenschappen was de invulling ervan. Besloten is om het vak in vijf delen te splitsen onder een gezamenlijke noemer. Zo wordt voorkomen dat het vijf verschillende vakken worden. De nadruk komt eerst te liggen op thermodynamica.

Bij het practicum is voor spreiding van de studenten over het jaar gekozen. De gemeenschappelijke propedeuse valt uiteen in vier delen. De gezamenlijke vakken, keuzevakken, een eindproject en opleidingsspecifieke vakken, die ook verplicht zijn. Studenten kunnen zelf besluiten bij welke opleiding ze bepaalde colleges willen volgen.

Het doel van het eenvormige eerste jaar is een gelijke basis voor alle toekomstige TNW-ingenieurs. Ook hoeven de nieuwe studenten niet meteen voor een definitieve opleiding te kiezen, dat kan aan het eind van het eerste jaar. In dat jaar krijgen zij wel een goed beeld van de vervolgopleidingen. Studievertraging bij een overstap van studies wordt beperkt. De faculteit biedt drie richtingen aan: natuurkunde,scheikunde en mateiaalkunde.