Wetenschap

Gevluchte Syrische academicus aan de slag bij TU Delft

Twaalf academici die hun land zijn ontvlucht, kunnen met NWO-steun wetenschappelijk onderzoek doen in Nederland. Eén van hen komt naar de TU Delft.

(Foto: Katja Wijnands)

Fares Al Hasan komt uit Syrië en zal het komende jaar aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen onderzoek doen naar de oorzaken van de extreme droogte in Europa de afgelopen zomer.

Capture_syrischeacademicus.JPG

Afgelopen mei stelde onderzoeksfinancier NWO 750 duizend euro beschikbaar voor gevluchte academici die hun carrière weer willen oppakken. Om in aanmerking te komen voor een beurs moeten zij ten minste een masterdiploma hebben en over een Nederlandse verblijfsvergunning beschikken.

Belangstellenden konden zich melden bij NWO waarna universiteiten en andere instellingen konden kijken welke vluchtelingen bij lopende projecten aan de slag konden als junior- of senioronderzoeker.

De instellingen dienden in totaal 41 aanvragen in, waarvan er 12 zijn gehonoreerd. Het gaat naast het onderzoek bij CiTG om uiteenlopende onderzoeken, bijvoorbeeld naar de gevolgen van klimaatverandering voor de Surinaamse kust, het gebruik van geavanceerde MRI-technieken om het risico op een herseninfarct bij de behandeling van aderverkalking te reduceren, en naar de betrokkenheid van Syrische studenten als paramilitairen in het conflict in Syrië.

De subsidie is onderdeel van de proef ‘Vluchtelingen in de wetenschap’ die NWO heeft ontwikkeld in samenspraak met De Jonge Akademie, de KNAW en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

HOP, Hein Cuppen

HOP Hoger Onderwijs Persbureau