Getijdenplan Grevelingen beloond

De Delta Water Award, een initiatief van Hogeschool Zeeland en Provincie Zeeland, is gewonnen door ‘Grevelingen: Van Meer naar Delta’, het plan van BAM Infraconsult, AM en Deltares.

Delta Water Award

De prijs voor het best uitgewerkte idee voor de delta van de toekomst werd uitgereikt door Commissaris van de Koningin van Zeeland Karla Peijs en juryvoorzitter David Luteijn. Ook de aanwezige minister Plasterk feliciteerde het team van jonge wetenschappers met het winnende plan dat pleit voor het terugbrengen van het getij in de Grevelingen en de Volkerak.

Het innovatieve plan sluit aan bij de nieuwe koers van de Zuidwestelijke delta. Deze is gericht op het terugbrengen van de dynamiek in de door de waterwerken afgesloten merengebieden.

De jury: ‘De winnaars verbinden op slimme wijze ecologische en economische belangen. Met hun brede visie verbinden en versterken ze bestaande ideeën.’

Het team was één van de zes genomineerden die in februari door de vakjury is geselecteerd uit twintig inzendingen. Deze genomineerde teams van jonge wetenschappers en studenten kregen het afgelopen jaar de mogelijkheid om hun idee verder uit te werken, ondersteund door wetenschappelijke programma’s. Naast een geldbedrag van 15.000 euro, krijgen de winnaars een studiereis naar de Yangtze-delta in China.

De prijsuitreiking vond plaats op Neeltje Jans, in het hart van de huidige Deltawerken. Opvallend was dat alle teams principieel breken met de vertrouwde traditie van vechten tegen het water. In plaats daarvan kiezen zij voor controversiële oplossingen waarin het water juist omarmd wordt. Zo koerst de nieuwe generatie wetenschappers af op een vorm van waterwerken die de toekomstige delta een ander gezicht zal geven.

www.deltawateraward.com

Dat zegt TU-medewerker Alf Moens. Hij is voorzitter van SURF-IBO, de club van informatiebeveiligingsfunctionarissen uit het hoger onderwijs. Deze week lanceerde deze club met SURFnet, de internetprovider van het hoger onderwijs, de beveiligingscampagne Cybersave Yourself.

Doel van de campagne is het vergroten van het bewustzijn van docenten, medewerkers en studenten over veilig omgaan met informatie, computers en netwerken.

Daartoe waren bij de faculteiten Industrieel Ontwerpen, Civiele Techniek & Geowetenschappen, Bouwkunde en Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica een dag lang cybercrime scenes ingericht. Op de grond bij de hoofdingang of bij het servicepunt lagen ‘cybercrime-slachtoffers’ getekend.

Als het om informatiebeveiliging gaat, is de mens de zwakste schakel. Ook aan de TU. “Mensen letten wel op, maar niet genoeg”, zegt Moens. “Regelmatig raken er virtuele spullen kwijt: bestandjes, gegevens waarvan geen kopie is gemaakt. Je moet echt back-ups maken.”

Verder heeft de TU veel last van phishing mails, waarin gevraagd wordt naar gebruikersnamen of wachtwoorden. “Als je daarop reageert, ben je je identiteit kwijt”, zegt Moens. “Je moet zuinig zijn op je wachtwoord. Het is zo gemakkelijk om even aan je collega diens wachtwoord te vragen.”

Delta Water Award

Het team was één van de zes genomineerden die in februari door de vakjury is geselecteerd uit twintig inzendingen. Deze genomineerde teams van jonge wetenschappers en studenten kregen het afgelopen jaar de mogelijkheid om hun idee verder uit te werken, ondersteund door wetenschappelijke programma’s. Naast een geldbedrag van vijftienduizend euro, krijgen de winnaars een studiereis naar de Yangtze-delta in China.

www.deltawateraward.com