Geslaagd voor certificaat

De moeite en inzet is beloond. Sinds 17 december is de Arbo & Milieudienst van de TU gecertificeerd.Alleen een gecertificeerde arbodienst mag toezicht houden en controle uitoefenen op een arbeidsorganistie.

De TU heeft binnen haar muren een grote variatie aan bedrijfssituaties. Dat loopt uiteen van laboratoria en verwerking van chemisch afval tot wetenschappers en docenten. Om die reden heeft het college van bestuur niet gekozen voor een externe arbodienst. Een buitenstaander kan niet van allemaal op de hoogte zijn is de achterliggende redenering, volgens drs. Niek Stolp, bedrijfsarts en hoofd van de Arbo & Milieu Dienst (AMD). ,,Dat is van cruciaal belang vooral omdat landelijk onderzoek regelmatig aantoont dat disfunctioneren en ziekteverzuim veelal veroorzaakt wordt door stress en verstoorde verhoudingen. Kennis van de werksituatie en de verhoudingen is belangrijk om deze vorm van verzuim aan te pakken. Maar wat nog belangrijker is: wij kennen de mensen; de decanen, de directeuren en de hoofden van dienst, die er iets aan kunnen veranderen.”
Geslaagd

Om dezelfde bevoegdheid te krijgen als een externe arbodienst, moest de AMD het certificaatexamen doen. Voorwaarde om hieraan mee te doen is dat de dienst een kwaliteitshandboek kan overleggen. Hierin zijn de werkwijze en de procedures die de AMD hanteert, vastgelegd. Een arbeidsintensief werk omdat tegelijkertijd vier diensten in elkaar moesten worden geschoven: de Bedrijfsgeneeskundige dienst, Bureau Veiligheid en Milieu, Arbeid en organisatie en het Bedrijfsmaatschappelijk Werk.

Stolp: ,,Op 1 mei 1998 was deze reorganisatie rond en vanaf dat moment hebben wij, ook nog gehandicapt door de vakantieperiode, hard gewerkt aan dit kwaliteitshandboek.”

Veel tijd had het AMD niet, want op 1 september 1998 begonnen de audits. Gedurende twee dagen controleerde de certificerende instantie – Lloyds in dit geval – of het AMD de procedures uit het kwaliteitshandboek volgde. ,,Iedereen werd flink ondervraagd over de handelwijzen. Niet alleen onze medewerkers maar ook onze klanten. Bij CMC-Daas hebben ze uitgebreid onderzocht of wij ons inderdaad aan de beschreven regels en procedures hielden.”

Ondanks de korte voorbereidingstijd is het AMD geslaagd. ,,Zonder herexamen, want die mogelijkheid is er ook nog.”
Kenniscentrum

Het is de AMD nu officieel toegestaan om op de TU onderzoek, advies en evaluatie uit te voeren op het gebied van arbeidsveiligheid, -hygiëne, -organisatie enbedrijfsgezondheidszorg.

Het komende jaar wil de AMD zich vooral gaan inzetten voor het verzuimbeleid en de Risicoinventarisatie en Evaluatie (RI&E) op de beheerseenheden. Onderdeel van de arbowetgeving is te waken over de goede werkomstandigheden in de instelling. De wet schrijft de werkgevers voor om samen met de medewerkers een arbobeleid te ontwikkelen. Doel hiervan is continue verbetering van de arbeidsomstandigheden binnen de arbeidsorganisatie. ,,De RI&E is daar van groot belang. Aan de hand daarvan maakt de faculteit of dienst een plan van aanpak om de knelpunten aan te pakken.”

Daarnaast wil de AMD zich in de komende jaren ontwikkelen tot een kenniscentrum. Stolp: ,,Een plaats waar iedere beheerseenheid bij kan aankloppen voor advies op het terrein van milieu, gezondheid, veiligheid en welzijn. Eveneens willen wij een kweekvijver zijn voor professionals die goed op de hoogte zijn van hun vakgebieden en in staat zijn geschikte beleidsinstrumenten hiervoor te ontwikkelen. Wellicht gaan we in de toekomst ook derden adviseren.”

Alleen een gecertificeerde arbodienst mag toezicht houden en controle uitoefenen op een arbeidsorganistie. Het staat een bedrijf of instelling vrij om te kiezen voor het inhuren van een externe dienst of de interne dienst te laten certificeren. De TU koos voor het laatste.

Geslaagd

Kenniscentrum