Gereformeerden doen mee aan ontvangstweek

De VGSD wil komend jaar voor het eerst meedoen aan de ontvangstweek (Owee). Daarmee hoopt de gereformeerde studentenvereniging meer nieuwe leden te trekken dan de afgelopen jaren.

De VGSD vond het nooit nuttig om mee te doen aan de Owee, omdat de doelgroep beperkt is. De eis die de vereniging aan nieuwe leden stelt, is dat zij lid zijn van de gereformeerde kerk.

Maar volgens praeses Hermen de Jong is het de laatste jaren niet meer vanzelfsprekend voor leden van de gereformeerde kerk om lid te worden van de VGSD, die nu 75 leden heeft. “Het afgelopen jaar zijn tien potentiële leden toch elders lid geworden. Daarmee kwam het aantal nieuwe leden voor ons op acht. Terwijl we er ieder jaar vijftien mensen bij willen hebben, zoals vroeger.”

De Jong wil het christelijke studenten mogelijk maken een goede vergelijking te maken tussen de christelijke studentenverenigingen in Delft. Naast de VGSD zijn er nog de CSR en de CFSR. De VGSD en de CFSR lijken qua inslag erg op elkaar, al is zijn eigen vereniging volgens De Jong wat uitbundiger. De CSR laat iedere christen toe die de apostolische geloofsbelijdenis onderschrijft en heeft daarmee een minder specifieke doelgroep.

Met het besluit mee te doen aan de Owee komt de VGSD ook nieuwe leden tegemoet die al lid willen worden. Zij konden namelijk niet meedoen aan de Owee, omdat de kennismakingstijd van de VGSD gelijktijdig plaatsvond.

Leidt de deelname aan de Owee ook tot een soepeler toelatingsbeleid? De Jong weet het nog niet. “Daar discussiëren we over. Een aantal van onze zusterverenigingen in andere steden is al opengesteld voor een breder publiek, dus hen willen we graag spreken hierover. De vraag is of we een toegevoegde waarde kunnen hebben voor andere christenen.”

De VGSD kan het toelatingsbeleid overigens niet zomaar wijzigen. Dat laten de statuten niet toe. De Jong: “Een wijziging kan alleen als honderd procent van de leden ermee instemt. Anders moeten we de vereniging opheffen en opnieuw, met andere statuten, oprichten. Maar dat laatste ligt gevoelig.”

Hoe het Owee-programma van de VGSD eruit gaat zien, is nog niet bekend. “Net als de andere verenigingen zullen we een commissie vragen de activiteiten tijdens de Owee te bedenken en te organiseren. Deze gaat in januari aan de slag.”

Duidelijk is wel dat er tenminste een ‘inhoudelijke activiteit’ als een lezing of een bijbelstudie plaats zal vinden.

Een probleem is nog dat de VGSD geen eigen onderkomen heeft. “Normaal gebruiken we op donderdag de boot van rugbyclub Thor, maar die zal tijdens de Owee waarschijnlijk in gebruik zijn. Daar zullen we dus nog een oplossing voor moeten vinden.”