Geplaagde Delftse zonneracers eindigen als derde

Het Vattenfall Solar Team is derde geworden bij de Solar Challenge Morocco 2021. De Delftse studenten kampten met veel tegenslagen. Zo liep de helft van het team buikgriep op.

Nuna11 op weg naar de finishlijn in Agadir. (Foto Vattenfall Solar Team)‎

De race, die afgelopen vrijdag 29 oktober eindigde, voerde door de Sahara met zijn kamelen en eindeloze zandduinen en werd gekenmerkt door chaotisch verkeer, zandstormen en buikgriep.

De race in Marokko werd dit jaar voor het eerst gehouden, als alternatief voor de World Solar Challenge in Australië die vanwege corona-beperkingen niet kon doorgaan.

De vijfde en laatste etappe was voor het Delftse team een crime. Negen van de zeventien teamleden kampten met buikgriep en waren zo ziek dat ze niet mee konden doen. Ze werden vervoerd naar de finish in Agadir.

De auto’s hadden grote moeite met de steile hellingen in het Atlasgebergte

Ondanks deze tegenslag ging het de Delftenaren in eerste instantie voor de wind met hun zonnewagen, de Nuna11. Ze haalden hun Belgische concurrenten van Solar Team Agoria in, en even later ook de nummer één, Solar Team Twente. Maar later die dag verdampte de voorsprong. De auto werd aan de kant gezet om een technische storing te verhelpen. Nuna11 slaagde er niet meer in om de andere teams terug te pakken en eindigde op de derde plaats.

In de remmen voor kamelen
De route door Marokko bleek een ware uitputtingsslag, melden de studenten op hun blog. Met regelmaat moest Nuna11 vol in de remmen voor een overstekende kameel of geit, of moest de zonneracer uitwijken voor een stuifduin van Saharazand op de weg. Een windhoos legde een deel van het bivak plat waardoor de teamleden in volgauto’s sliepen. De buikgriep schakelde vervolgens een groot deel van het team uit voor het slotdeel van de race.

De auto’s, vaak ontworpen voor de race door het vlakke Australië, hadden grote moeite met de steile hellingen in het Atlasgebergte. Ook zorgde de zware bewolking op de eerste dag voor de nodige problemen, door gebrek aan energie-inkomsten via de zonnepanelen. De helft van de deelnemers bleek niet in staat om alle etappes binnen de gestelde tijdslimieten af te ronden.

De problemen begonnen voor het Delftse team al voordat de race van start ging. Marokko zette Nederland op 20 oktober op rood op de coronakaart. Alle vluchten van Nederland naar Marokko werden geannuleerd. Voor de Delftse studenten betekende dit dat hun teamcoach, Marc Lammers, niet bij de race kon zijn.

De coronapandemie was eerder dit jaar al aanleiding voor de organisatie van de World Solar Challenge in Australië om de race af te gelasten. De hele wereldtop staat normaal gesproken aan de start bij deze tweejaarlijkse race in Australië. Diverse topteams, waaronder het Vattenfall Solar Team, weken daarom uit naar de Solar Challenge Morocco. Daarmee werd deze wedstrijd dit jaar beschouwd als het onofficiële WK zonneracen.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl