Wetenschap

Geothermie is ‘booming’

Nu Nederland massaal van het gas afgaat is aardwarmte ‘booming’. Tijdens het vijfde DAP-symposium worden recente geothermische uitdagingen en ontwikkelingen besproken.

Het bedrijf Duratherm plaatst dinsdag een boorinstallatie voor de deuren van de Aula. (Foto: Duratherm)

Het Delft Aardwarmte Project (DAP) symposium wil professionals van over de hele wereld bijeen brengen. Samen bespreken zij de nieuwste geothermische ontwikkelingen en uitdagingen. Het event, dat om de twee jaar georganiseerd wordt door bachelorstudenten applied earth sciences, vindt plaats op dinsdag 12 maart en heeft als thema geothermie in de stad.

Bijna uitverkocht

Ondanks de gekozen locatie – het auditorium in de Aula biedt plek aan zo’n duizend bezoekers – zijn er maximaal 250 kaarten beschikbaar. “Het is een symposium over alleen geothermie. Andere vormen van energietransitie komen niet aan bod. We gaan er niet vanuit dat we het auditorium vol krijgen, daarom is gekozen om een beperkt aantal tickets te verkopen”, legt voorzitter Wouter Rocchi uit. Wie erbij wil zijn moet toch snel zijn, want het evenement is bijna uitverkocht.

Boorinstallatie voor de Aula

Volgens Rocchi, die de master sustainable energy technology volgt, is het symposium belangrijk om bewustzijn te creëren over geothermie. “Kijk, het lijkt logisch om aardgas te vervangen door een warmwaternetwerk, maar je moet met veel verschillende dimensies rekening houden. Neem bijvoorbeeld het sociale aspect, want wat voor effect heeft bijvoorbeeld het boren van een duizend meter diepe put op bewoners?”

Om dit laatste te illustreren plaatst het bedrijf Duratherm dinsdag een boorinstallatie voor de deuren van de Aula. Daarnaast zijn er presentaties van onder andere de Duitse dr. Erwin Knapek, die naast voorzitter van het Duitse Bundesverband Geothermie burgemeester van Unterhaching is. Deze stad staat bekend om haar gebruik van geothermie als energiebron. Verder presenteert Goda Perlavicute, assistent-professor environmental psychology aan de Rijksuniversiteit Groningen, haar visie op het belang van publieke acceptatie van geothermie.

Geen flyers, maar een app

Het programma is via de website of app beschikbaar, flyers zijn dit jaar verbannen. “Eén van de doelen die we stelden was om te verduurzamen”, legt Rocchi uit. De app is verbonden aan platform Grupio en beschikbaar voor zowel Android– als iPhone-toestellen.

Symposium Delft Aardwarmte Project (DAP)

• Dinsdag 12 maart 2019 van 9:00-17:00 uur
  • Auditorium, Aula
  • Via de website zijn nog tickets verkrijgbaar voor studenten en bedrijven. Kaarten voor medewerkers zijn uitverkocht.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl