Generaal Droste wordt decaan L&R

Ben Droste, voormalig bevelhebber van de Koninklijke Luchtmacht, wordt de nieuwe decaan van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. De luitenant-generaal bd heeft geen universitaire achtergrond, een primeur onder Delftse decanen.

/strong>

Droste volgt per 1 juli prof.dr.ir. Theo de Jong op, die om medische redenen zijn functie als decaan beëindigt. De luitenant-generaal bd is momenteel voorzitter van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (Nivr), dat optreedt als beleidsadviseur, intermediair en uitvoerder van het overheidsbeleid in de lucht- en ruimtevaart. Het Nivr deed de afgelopen jaren onder andere onderzoek naar de groei van het luchtverkeer op Schiphol en naar de opvolging van de F-16.

,,Ik ben al van jongs af aan luchtvaartenthousiast”, stelt Droste, die al op zijn zestiende zijn vliegbrevet haalde.

Droste heeft geen universitaire achtergrond, maar dat is geen heikel punt geweest bij zijn aanstelling. Collegevoorzitter Hans van Luijk: ,,Leidinggevende kwaliteiten en affiniteit met onderwijs en onderzoek zijn het belangrijkst. Een decaan hoeft zelf niet te excelleren als onderzoeker.” En Droste zelf: ,,De veronderstelde en verwachte output is hier ongetwijfeld de maatstaf aller dingen.”

Van de huidige zeven decanen dragen er vier de titel prof.ir., zijn er twee prof.dr.ir. en één prof.dr. Bij zijn aanstelling als decaan krijgt ook Droste de titel professor.

Na zijn officiersopleiding bij de KMA werd Droste gevechtspiloot. Hij vloog vanaf 1980 op de F-16. In 1989, na vierduizend vlieguren, beëindigde hij zijn carrière als piloot. Sindsdien bekleedde hij diverse managementposities binnen de luchtmacht en bij de overheid. Van 1995 tot en met 2000 was hij bevelhebber van de luchtstrijdkrachten.

Droste wil de successen van L&R van de afgelopen jaren verder uitbouwen. Droste: ,,Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek behaalde een uitstekende Vsnu-beoordeling en trekt veel studenten. Met een goede sfeer en teamgeest wil ik de reputatie van de faculteit verder versterken.” (TM)