Opinie

Gelukkig Nieuwjaar

Welkom in 2007, het Europese Jaar van gelijke kansen voor iedereen. Het jaar waarop de gristelijken in Nederland opnieuw de macht grijpen en Robert Long er niet meer is om er wat van te zeggen. Het jaar waarin de gulden definitief is uitgebannen en het consumentenvertrouwen terugkeert. Het beginjaar van het Zevende Kaderprogramma, dat met veel bombarie gelanceerd zal worden en net zo bureaucratisch zal blijken als KP6. Dit jaar vieren we de 300ste geboortedag van Carl Linnaeus, de 400ste van Michiel de Ruyter, en het 33ste lustrum van de Technische Universiteit Delft.

De TU Delft presenteert vrijdag, tijdens de viering van de 165e dies natalis, haar eigen goede voornemens voor 2007. Dit lustrumjaar staat in het teken van duurzame ontwikkeling, met een speciale focus op Afrika. Het moet één groot studiejaar worden met onderzoek gericht op de grote uitdagingen van onze samenleving. Zo wil de TU samen met Shell aan de slag met het Delft Sustainable Mobility Programme, een onderzoeksprogramma voor duurzame mobiliteit. Maar wacht even: Shell en duurzaamheid? Hebben we het hier over dezelfde Shell als die van de olielekkages in de Niger-delta? Die van de lekkende pijpleidingen in Durban? De Shell van de chemicaliënopslag in So Paulo? Is 2007 het jaar van de omgekeerde wereld?

Het is goed om te horen dat het onderzoek op de universiteit dit jaar in het teken van duurzaamheid staat. Maar de grote uitdagingen van onze samenleving worden niet opgelost met een paar miljoen euro voor promotieonderzoek. Duurzame ontwikkeling is niet alleen een kwestie van techniekontwikkeling, maar vooral ook van rechtvaardige verdeling en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Duurzaamheid betekent: kritisch kijken naar de misstappen van vandaag en ervoor zorgen dat de Probo Koala’s en de Otapans van nu in de toekomst geen kans krijgen. Natuurlijk is de TU Delft een onderzoeksinstelling en ligt haar bijdrage aan een duurzame samenleving besloten in technologische innovatie. Waterstofproductie, zonne-energie, fotokatalyse, het zijn stuk voor stuk veelbelovende ontwikkelingen voor een duurzame toekomst. Maar de TU is ook in staat om Shell als gelijkwaardige onderzoekspartner aan te spreken op haar huidige gedrag en verantwoordelijkheid buiten Europa. Naast de gezamenlijke verkenning van de grenzen van de techniek moeten de grenzen van het toelaatbare aan de orde gesteld worden. En daar ligt de kans om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling in Afrika. Niet in de toekomst maar nu, direct. Laat 2007 daarom het jaar van de daden zijn: u hebt nog 354 dagen.

Drs. Daan Schuurbiers is onderzoeker bij de werkgroep biotechnologie en maatschappij.

Na een lange stilte lijkt de universiteit de laatste paar dagen langzaam uit haar winterslaap te ontwaken. Een paar kilootjes zwaarder, maar vol goede voornemens druppelt het personeel de universiteitsgebouwen weer binnen. Handen worden geschud, vakanties besproken, en met de allerbeste wensen op zak zet men zich weer aan het werk: het nieuwe jaar gaat van start.