Gele Scheikunde maakt plaats voor woningen

De TU Delft heeft ‘Gele Scheikunde’ verkocht. Hoe past dat in de vastgoedstrategie?

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Op het TU-terrein tussen de Julianalaan, de Prins Bernhardlaan en de Michiel de Ruyterweg moeten de komende drie jaar ongeveer driehonderd woningen komen, een mix van koop en (sociale) huur. Kopers zijn de vastgoedontwikkelaars Amvest en Kondor Wessels Vastgoed. Hun precieze plannen met het drie hectare grote terrein zullen ze later dit jaar bekendmaken.

In april 2019 verkocht de universiteit al het Kramerslab, dat ook deel uitmaakt van Gele Scheikunde. De gemeente Delft betaalde daarvoor het symbolische bedrag van één euro. Het college van burgemeester en wethouders zag het gebied als enige optie om een internationale middelbare school te huisvesten. Het ministerie van Onderwijs heeft de aanvraag daarvoor van het Stanislascollege in januari 2019 goedgekeurd. De school is al begonnen op een tijdelijke locatie aan de Colijnlaan.

Het afstoten van het voormalig scheikundecomplex past binnen de onlangs vastgestelde vastgoedstrategie van de TU. Het idee is dat de campus wegschuift van het centrum richting TU Midden en TU Noord.

UPDATE 10-2-2020: Een TU-woordvoerder laat weten dat de universiteit momenteel geen mededelingen doet over het verkoopbedrag.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl