Geld voor Serious Request haalt Groningen niet

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKVV) had 7199,30 euro willen afleveren bij het Glazen Huis in Groningen. Het geld was verzameld voor de actie Serious Request van 3FM. De poging strandde.

Tal van studentenverenigingen in het land hadden acties op touw gezet om geld in te zamelen voor Serious Request. Het bestuur en een afvaardiging van de studentengezelligheidsverenigingen die zij vertegenwoordigt, gingen dinsdag 22 december op weg naar Groningen. Ze hadden alles verzorgd: een keurige cheque en een gebodypainte verenigingsstudente om de cheque in hartje Groningen plechtig te overhandigen.

Het mocht niet zo zijn. De gebodypainte studente stond in Leiden op het station, maar haar werd afgeraden op reis te gaan. Anne Muyres, praeses van de LKVV in een persbericht: “We hebben een aantal keer getracht naar Groningen te reizen, maar met de auto was te gevaarlijk en de treinen rijden niet of nauwelijks.’

Het geld van de 3FM-actie gaat dit jaar naar malariabestrijding. De bijdrage van Delft in de tot nu toe opgehaalde ruim 7000 euro is bescheiden. Volgens de site van de LKVV zetten in Delft de Delftsche Studenten Bond en Sint Jansbrug zich in voor Seriuos Request en hadden zij tot woensdag een kleine 55 euro opgehaald.

Prijswinnaar Laura Alvarez uit Amsterdam ging in haar plan Amalgam uit van het huidige onderkomen van Bouwkunde, aan de Julianalaan. Negen van de tien gebruikers zijn blij met dit gebouw, maar hebben moeite met doodlopende vleugels en missen de lange gang van het vorige pand, zo constateerde de architect.

Alvarez ontwierp een nieuw gebouw aan het bestaande, zodanig dat doodlopende vleugels verleden tijd zijn. In de vleugels komen studio’s en kantoren (‘meer contact tussen studenten en medewerkers’) die grenzen aan grote binnenplaatsen. Collegezalen, expositieruimte, boekwinkel en restaurant liggen weer aan een corridor.

In arren moede heeft het bestuur volgens Muyres toen telefonisch geprobeerd contact te leggen met de radio-actie. “Uiteindelijk vonden we een telefoonnummer en daar kregen we een mevrouw aan de lijn van een callcenter. Zij wilde weten welk nummer we wilden aanvragen en hoeveel geld we daar voor over hadden. Ze was een beetje van haar à propos toen we zeiden dat we 7119,30 euro wilden geven. Dat soort bedragen kreeg ze niet vaak te horen.”

Voor de ruim zeven mille die werd bijgedragen vroegen de LKVV-bestuurders ‘Het is een nacht’ van Guus Meeuwis aan. “Want dat is een beetje een studentikoos nummer en zo hebben we toch wat publiciteit kunnen krijgen.”

Het geld van de 3FM-actie gaat dit jaar via het Rode Kruis naar de bestrijding van malaria. De bijdrage van Delft in de tot nu toe opgehaalde ruim 7000 euro is bescheiden. Volgens de site van de LKVV zetten in Delft de Delftsche Studenten Bond en Sint Jansbrug zich in voor Seriuos Request en hadden zij tot woensdag een kleine 55 euro opgehaald.