Geen weekendpassen meer bij TBM

Vanwege recente diefstallen van laptops bij Techniek, Bestuur en Management geeft de faculteit voorlopig geen weekendpassen meer uit.

(Foto: pixabay.com)

Deze maatregel is eind vorige week ingegaan omdat er uit het lopende onderzoek naar de diefstallen van begin maart ‘onregelmatigheden’ naar voren zijn gekomen. Dat meldt de faculteit op haar website en in haar nieuwsbrief. Wie in het weekend wil werken, kan terecht in de bibliotheek en Pulse.

De faculteit was tot vorige week beperkt open in de weekenden. Medewerkers maken in het weekend weinig gebruik van het pand, maar als ze toch naar binnen wilden, konden ze een weekendpasje krijgen. “Bij faculteiten als Civiele Techniek en Geowetenschappen en Technische Natuurwetenschappen hebben ze laboratoria en is het noodzakelijk in het weekend open te zijn”, zegt Willem-Rutger van Dijk van TBM.

Inmiddels is bekend hoeveel laptops en andere spullen er bij de faculteit zijn gestolen. De dienst Integrale Veiligheid wil dat nu niet melden in Delta, omdat dat het onderzoek in gevaar zou kunnen brengen.

Wel is duidelijk dat er laptops op verschillende kamers zijn gestolen, net als bij InHolland op de campus. Onderzocht wordt of dat allemaal in één dag, in hetzelfde weekend of in dezelfde week is gebeurd. Of de diefstallen te maken hebben met de weekendpassen is volgens Integrale Veiligheid nog niet te concluderen.

Aangifte

De TU en de getroffenen zelf hebben aangifte gedaan. Volgens Integrale Veiligheid heeft de politie nog onvoldoende informatie om ‘door te pakken’, zijn er geen laptops teruggevonden en is er geen verdachte opgepakt. Wel zijn er camerabeelden en sloten bekeken. Die gegevens worden geanalyseerd. De totale financiële schade is onbekend.

Vooralsnog is er volgens Integrale Veiligheid geen verband met de diefstal van laptops uit de TU Delft Library, op 20 februari. Daar werd ruim een maand geleden trouwens een dief in de kraag gevat door een student. De student stond even op de gang koffie te drinken toen hij iemand zijn laptoptas zag meenemen. Hij sprak de dief aan, waarna er een worsteling ontstond. Met hulp van enkele anderen werd de dief vastgehouden totdat de politie kwam.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl