Geen studentenkamers in lege kantoren

Amsterdam maakt serieus werk van studentenhuisvesting in leegstaande kantoren. In Delft is er enthousiasme om zo de woningnood te verlichten, maar lijken de kansen klein.

Op 23 december 2008 heeft het CvB op advies van de Commissie wetenschappelijke integriteit besloten, dat in het proefschrift enkele rectificaties moeten worden aangebracht. Hieraan is gevolg gegeven, meldt ons Mr. Jan Nuijten, hoofd juridische zaken van de TU.

Vorige week meldde het Hoger Onderwijs Persbureau dat de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest twee vliegen in een klap wil slaan. In de hoofdstad staat ruim 1,4 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg, terwijl er gebrek is aan woonruimte, onder meer voor studenten.

Bestemming
Met de leegstandsverordening uit de Wet kraken en leegstand in de hand wil Van Poelgeest met eigenaren in gesprek over een andere bestemming voor hun panden. Een van die bestemmingen zou studentenhuisvesting moeten zijn. Volgens Van Poelgeest is duidelijk dat veel kantoorruimte nooit meer als zodanig zal worden gebruikt.

Stip enthousiast
Stip-raadslid Mariëlle van Kooten erkent dat er in Delft ‘gelukkig minder leegstand van kantoren’ is dan in Amsterdam, maar zij is wel enthousiast over het plan. “Ik ga er vanuit dat het college de mogelijkheid onderzoekt om kantoren geschikt te maken voor studentenhuisvesting. In het coalitieakkoord is afgesproken dat gezocht wordt naar creatieve oplossingen, dus als er een leegstaand kantoorpand is, zou je met de eigenaar moeten kijken of er iets mogelijk is.” Zo wil Stip ook dat er gekeken wordt of er de komende jaren eventueel huisvesting mogelijk is op braakliggend terrein in de Spoorzone en in ruimten boven winkels.

Nauwelijks haalbaar
Toch lijkt de kans nihil dat er in Delft op deze wijze snel meer woonruimte voor studenten kan worden gecreëerd. Algemeen directeur Jan Benschop van studentenhuisvester Duwo stelt dat er relatief weinig kantoorruimte leegstaat en dat Duwo ‘nog geen goede kantoren aangeboden heeft gekregen’. Volgens hem blijkt het in de praktijk nauwelijks haalbaar om kantoren te verbouwen tot (studenten)woonruimte. De belangrijkste reden is dat het ‘in 99 procent van de honderd gevallen financieel onmogelijk is’.

Duur
Verbouwen is volgens Benschop vaak net zo duur als nieuwbouw. Een van de redenen daarvoor is dat eigenaren vaak een veel te hoge prijs willen hebben voor hun kantoor omdat ze in de boeken te weinig willen afschrijven.

Creativiteit
Daarnaast speelt mee dat niet elk kantoor op een geschikte lokatie staat en dat verbouwen van een kantoor tot woonruimte vaak veel inspanning en creativiteit vergt. Dat komt onder meer door eisen voor daglichttoegang en brandveiligheid, het moeten aanleggen van voorzieningen als verwarming en het laten aansluiten van de nieuwe woonruimten op de bestaande raampartijen.