Wetenschap

Geen SpaceX, maar Europese competitie voor Delft Hyperloop

Delft Hyperloop gooit het roer om en wil dit jaar de basis leggen voor een schaalbare Hyperloop. Het team zoekt tientallen studenten om hierbij te helpen.

(Foto: Delft Hyperloop)

In 2012 presenteerde Elon Musk de Hyperloop, een concept voor een vacuümtrein waar met hoge snelheid mensen en goederen via capsules getransporteerd worden. Vier jaar lang werkte Delft Hyperloop aan zo’n capsule, die steeds sneller ging. Afgelopen zomer brak het team nog het eigen snelheidsrecord door met 360 kilometer per uur over de testbaan op het terrein van Voestaline Railpro in Hilversum te racen. Dit jaar gaat het roer om en heeft het team een nieuw doel: de basis leggen voor de uiteindelijke Hyperloop. Dat betekent dat deelname aan Elon Musks SpaceX Hyperloop Pod-competitie voorlopig van de baan is. Wat is Delft Hyperloop allemaal van plan? Teamcaptain Pieter Becking legt uit.

Wat is er de afgelopen periode gebeurd?
“Door de uitbraak van het coronavirus en een afgelaste SpaceX-competitie besloot het team van vorig jaar de werving van nieuwe leden uit te stellen. In plaats daarvan heeft een klein team zich gebogen over de strategie. Al snel werd duidelijk dat de SpaceX-competitie in de huidige vorm niet overeenkomt met de doelen van Delft Hyperloop. De competitie was voornamelijk gericht op snelheid, terwijl wij andere aspecten ook belangrijk vinden. We willen echt een bijdrage leveren aan de uiteindelijke Hyperloop.
Daarom doen we dit jaar niet mee aan de SpaceX-competitie, maar organiseren we samen met drie andere studententeams uit Valencia, Edinburgh en Zürich een nieuw evenement: de European Hyperloop Week.”

Waarom een European Hyperloop Week?
“Om de wereld te laten zien hoe ver de Hyperloopindustrie is en om studententeams, bedrijven en andere belanghebbenden bij elkaar te brengen om kennis te delen. Gedurende de week is er een competitie voor studententeams waar wij ook aan deelnemen. De focus van deze competitie ligt op een schaalbare Hyperloop.”

Wat is een schaalbare Hyperloop?
“Iedereen die aan een Hyperloop werkt, houdt de bredere inzetbaarheid van het concept in het achterhoofd. Denk daarbij aan het overbruggen van afstanden van meer dan vierhonderd kilometer en het bereiken van snelheden van duizend kilometer per uur.
Daarnaast zijn er andere criteria die de Hyperloop schaalbaar maken, zoals de energiezuinigheid, veiligheid en betaalbaarheid. Iedereen werkt stapje voor stapje naar het uiteindelijke systeem toe, om het vervolgens als ecologisch verantwoord transportmiddel in te zetten.”

We zoeken studenten die zich, parttime of fulltime, tot het einde van dit collegejaar willen inzetten’

Wat verandert er aan het ontwerp?
“Dit jaar is een van onze belangrijkste doelen om als eerste Hyperloop-studententeam een lineaire synchrone motor (een aandrijving gebaseerd op een wisselend magnetisch veld, red.) te ontwikkelen die onze capsule zal voortstuwen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit aandrijfsysteem het meest geschikt is voor Hyperlooptoepassingen. Door permanente magneten in de pod en een netwerk van elektromagneten in de baan, worden uiteindelijk de maximale efficiëntie en snelheid bereikt.”

Wat hebben jullie nodig om het project te laten slagen?
“We zijn nu vooral op zoek naar studenten om ons huidige team te versterken. Sinds 26 oktober staan er tientallen vacatures open op onze website. We zoeken studenten die zich, parttime of fulltime, tot het einde van dit collegejaar willen inzetten voor Delft Hyperloop. Van research & development tot public relations.”

Is het handig om tijdens het collegejaar nieuwe leden te werven?
“Het is een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat we een volledig team kunnen vormen. Zeker omdat we nu aan een ander soort project werken, met een belangrijk doel: de basis leggen voor de toekomst en daarmee de competitie winnen.
De start is trouwens veelbelovend. Op de eerste dag dat de vacatures online stonden kregen we al een serieuze aanmelding en er zijn meerdere geïnteresseerden. ”

Vervelende vraag, maar wat als de wedstrijd in juli 2021 toch niet doorgaat?
“Daar houden we rekening mee. Daarom onderzoeken we nu al hoe we ons project volgend jaar in ieder geval aan het grote publiek kunnen presenteren. Mocht het zo zijn dat we niet naar Valencia kunnen afreizen, dan zijn wij en de European Hyperloop Week-competitie daar op voorbereid. Maar het belangrijkste is dat we dit jaar een goede basis leggen voor de jaren erna.”

• Kijk voor een overzicht van de vacatures op de website van Delft Hyperloop. Solliciteren kan tot 15 november. Vragen over het sollicitatieproces? Delft Hyperloop is bereikbaar per mail.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl