Geen scouts, geen vriendenclub, geen idealisten

Lustrumactiviteiten Met activiteiten als beeldhouwen met gasbeton en een survivaltrail over de Schie vieren de Delftsche Zwervers hun tachtigste verjaardag. Hiermee lokt de kleine studentenvereniging publiek, maar als het even ook nieuwe leden.

Maar een Zwerver word je niet zomaar.

Winterkamp bij de Delftsche Zwervers: het regende onafgebroken, paden stonden onder water, bruggen waren soms stuk geslagen, beekjes waren veranderd in kolkende riviertjes. ,,Een heel leuke ervaring”, zegt voorzitter Henk Veldmans. ,,Jammer dat we een dagje eerder naar huis moesten gaan.”

Het moge duidelijk zijn: als je een Zwerver wilt worden, helpt het als je van het buitenleven houdt. Helemaal mooi is het als je je met hart en ziel wilt inzetten voor de vereniging. En je moet niet te vergeten gezellig zijn. Secretaris Leon Planken: ,,We zijn maar met een kleine groep, momenteel dertien man. Als je iemand niet mag, kun je hem niet makkelijk ontwijken.”

Waarom is de vereniging zo klein? ,,Ik weet het niet. Misschien omdat we uit de route liggen.” Zo’n laconiek antwoord is ook typerend voor de Zwerver.

Schilderswijk

Nu zijn de Zwervers inderdaad niet makkelijk te vinden. Nog maar een paar jaar geleden was hun onderkomen in het Kruithuis zelfs uitsluitend per boot bereikbaar. Tegenwoordig kun je deze toren, onderdeel van een oud scoutingcomplex, via een steiger bereiken. Zelf aangelegd, net als de woonkamer, de keuken en de eetruimte.

Klussen is een favoriete activiteit van de Zwervers. Daarnaast hebben ze een passie voor kamperen en storten ze zich graag in uiteenlopende creatieve activiteiten, variërend van animatiefilmpjes produceren tot obscure sprookjes naspelen.

Maar dat is niet alles. Op hetzelfde veldje in Ommen waar de jaarlijkse reünie plaatsvindt, kamperen de Zwervers twee keer per zomer met moeilijk opvoedbare kinderen uit de Haagse Schilderswijk. Rond het thema van zo’n zomerkamp worden allerlei spelletjes en speurtochten bedacht. ,,We zetten een heleboel tenten en één heel grote tipi op”, zegt Veldmans. ,,Voor de kinderen is dat kamperen echt geweldig, vaak is het een heel nieuwe ervaring voor ze.”

Hij herinnert zich het jongetje dat bij thuiskomst tegen zijn moeder riep: ,,Mama, ik durf nu water te drinken!” Het had van zijn moeder een grote voorraad colablikjes meegekregen.

Haai

Wie aan de hand van deze zomerkampen denkt dat de Zwervers overlopen van idealistisch gedachtegoed, komt bedrogen uit. Leon Planken: ,,Ach, je moet er niet een of andere filosofie achter zoeken. Die kinderkampen passen wel bij de vereniging. We vinden het belangrijk dat het blijft gebeuren.”

Maar zijn de Zwervers nu scouts? ,,Sommigen van ons komen wel uit die hoek, maar een echt scoutingteam kun je de Zwervers niet noemen”, zegt Veldmans, al moet hij toegeven dat de Zwervers een voor scouts kenmerkende driekleurige sjaal dragen. ,,Bij ons kunnen alleen studenten lid worden.” En padvinders zouden misschien ook niet zo snel een bezoek brengenaan de Palmbrouwerij, zoals de Zwervers vorig jaar wel deden.

Een vriendenclubje wil Veldmans de Zwervers ook niet noemen. ,,Vriendengroepjes organiseren niet zoveel activiteiten als wij.” En vriendengroepjes, voegt penningmeester Tonne Kooiman er later aan toe, vragen zich niet af of ze een vriendengroepje zijn. ,,Maar we moeten wel zorgen dat we een echte vereniging blijven.”

Vriendenclub of niet, de Zwervers zijn zo hecht dat je er niet zo makkelijk tussen komt. Het kan maanden duren voor je als buitenstaander in de groep bent opgenomen.

Tegelijkertijd is veel contact met andere kleine Delftse studentenverenigingen. Veldmans: ,,De haai die bij ons aan het plafond hangt hebben we van de Bolk cadeau gekregen.”

Klein heeft duidelijk de voorkeur. Planken zou zich niet snel aansluiten bij een grote concurrent. ,,Onze activiteiten zijn heel anders.” Veldmans werd Zwerver ,,omdat ze hier niet alleen borrelden, maar ook andere activiteiten hadden.”

Nieuw bestuur

De Zwervers houden er een mooie traditie op na, waar de PvdA misschien nog haar voordeel mee zou kunnen doen. Elk jaar fietsen ze naar een vaste plek in de duinen en begraven daar een fles waar iedereen een briefje in gestopt heeft. Graaf de fles van vorig jaar weer op en je kunt zo het nieuwe bestuur aanwijzen.

Zo is het vrije bestaan van een Zwerver. Rare jongens, maar aardige jongens. Als je op de foto’s op hun website mag afgaan, zijn de kinderen uit de Schilderswijk in ieder geval blij met ze.

Donderdag 8 februari: Kweek een quizkundeknobbel. Beantwoord in een flexibel team vragen van terugkerende categorieën.

Donderdag 15 februari: Beeldhouwen. Maak je eigen lichtgewicht beeldhouwwerk in gasbeton, begeleid door een kunstenaar.

Donderdag 22 februari: Survivaltrail. Met teamspiritbouw je je eigen brug, overwin je een muur en drijf je over de Schie.

Elk avondprogramma wordt voorafgegaan door een voor iedereen toegankelijke maaltijd.

Meer informatie: www.oli.tudelft.nl/zwervers

Met activiteiten als beeldhouwen met gasbeton en een survivaltrail over de Schie vieren de Delftsche Zwervers hun tachtigste verjaardag. Hiermee lokt de kleine studentenvereniging publiek, maar als het even ook nieuwe leden. Maar een Zwerver word je niet zomaar.

Schilderswijk

Haai