Geen rente over lening voor langstudeerboete

Studenten hoeven geen rente te betalen over leningen die ze bij DUO hebben afgesloten voor de langstudeerboete. Maar dan moeten ze hun lening snel terugstorten, laat staatssecretaris Zijlstra weten.

Veel studenten leenden de langstudeerboete van drieduizend euro bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Maar binnenkort krijgen ze deze boete terug van hun universiteit of hogeschool. Als ze het geld voor 1 maart 2013 doorsluizen naar de Dienst Uitvoering Onderwijs, zijn ze geen rente verschuldigd.

In zijn brief aan hogescholen en universiteiten behandelt staatssecretaris Zijlstra allerlei praktische kwesties. Zo moeten de onderwijsinstellingen de boete daadwerkelijk terugstorten en mogen ze hem niet verrekenen met latere betalingstermijnen van het collegegeld.

Langstudeerders die met hun opleiding waren gestopt vanwege de boete, mogen zich van Zijlstra alsnog inschrijven. Hij gaat ervan uit dat de instellingen zullen meewerken aan “gerechtvaardigde verzoeken van studenten”.

Het kost de instellingen veel tijd en moeite om de langstudeerboete weer terug te draaien. Daarom mogen ze de miljoenen houden die waren toegezegd voor tegemoetkomingen aan vertraagde deeltijders en studenten met een handicap. Tot en met 2016 zouden de instellingen daar jaarlijks tien miljoen euro voor extra krijgen.