Geen meldplicht voor universiteiten

Het kabinet wil geen meldplicht invoeren voor universiteiten en bedrijven die samenwerken met Chinese partijen binnen risicovakgebieden. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen die Tweede Kamerleden Sjoerd Sjoerdsma en Alexander Hammelburg (beiden D’66) stelden naar aanleiding van een artikel in NRC.

In dat artikel roept defensiedeskundige Joris Teer van de Nederlandse denktank HCSS op om alerter te zijn op ongewenste kennisoverdracht. “China wil de militaire nummer 1 van de wereld worden. Dit mag niet gebeuren met behulp van Europese kennis en technologie”, aldus de defensiedeskundige. Een meldplicht helpt de regering volgens Teer om te bepalen of incidenten de top van de ijsberg of de ijsberg zelf zijn.

In maart voerde de Nederlandse overheid in samenwerking met koepelorganisatie Universiteiten van Nederland de Nationale Leidraad Kennisveiligheid in. Volgens Teer is dit niet voldoende, maar daar is het kabinet het mee oneens. “Universiteiten en bedrijven hebben de vrijheid om samenwerkingen met binnen- en buitenlandse partners aan te gaan. Voor universiteiten is dat onderdeel van de in Nederland wettelijk geborgde academische vrijheid. Het is dan ook primair aan de kennisinstelling of het bedrijf om kansen en (veiligheids)risico’s van iedere samenwerking af te wegen”, schrijven minister Ollongren (Defensie), Hoekstra (Buitenlandse Zaken) en Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) in antwoord op de Kamervragen.

Eind dit jaar gaat de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf in gesprek met de Raden van Toezicht van kennisinstellingen om te onderzoeken of de huidige kennisveiligheidsaanpak van het kabinet volstaat voldoende is. (AdB

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl