Geen landelijke maatregelen tegen nepverhuur

De minister wil geen vergunningsplicht voor kamerverhuurders. Wel wil zij studenten voorlichten over oplichterij. Dat antwoordt zij op Kamervragen na onderzoek van Delta.

Minister Van Veldhoven ziet niets in een landelijke vergunningsplicht voor kamerverhuurders. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Vorig jaar deed Delta onderzoek naar de werkwijze van nepverhuurders onder Delftse studenten. Daarin zijn slinkse patronen te ontdekken. Vaak zitten de ‘verhuurders’ toevallig nét in het buitenland, waardoor bezichtiging van een woning niet mogelijk is. Met mooie foto’s zetten zij studenten onder druk om alvast enkele maanden huur of een torenhoge borgsom over te maken. Uiteindelijk blijkt de woning nep te zijn, of al bezet.

Liever lokale vergunningssystemen
Er is geen landelijk overzicht van het aantal studenten dat ten prooi valt aan malafide aanbieders van kamers. Bij de TU Delft zijn sinds 1 juli 2019 elf meldingen binnengekomen over mogelijke oplichting van internationale studenten. Wat vindt de minister van een landelijke vergunningsplicht voor verhuurders, vraagt de SP. Online platforms zoals Kamernet zouden dan oplichters zonder vergunning kunnen weren.

Maar de minister ziet daar niets in. Liever steunt ze lokale vergunningssystemen voor verhuurders, zodat gemeenten zelf kunnen bepalen welke aanpak het beste past. Zo hebben verhuurders van kamers aan studenten in Groningen sinds vorig jaar een verhuurvergunning nodig.

Waarschuwingscampagne
Wel start de minister later dit jaar een voorlichtingscampagne om studenten te waarschuwen voor malafide kamerverhuurders. Ook roept ze universiteiten en hogescholen op hun informatievoorziening te verbeteren. Zij zouden studenten beter moeten wijzen op signalen dat ze met een oplichter te maken hebben, en hen in contact moeten brengen met betrouwbare partijen. De TU Delft bijvoorbeeld heeft een aparte webpagina over kamerfraude.

De controle op mogelijke nepverhuurders ligt daarnaast ook bij de digitale platforms zelf. “Een site zoals Kamernet waarschuwt huurders over online oplichting en treft daar ook zelf maatregelen voor”, schrijft de minister.

Ook Stip stelt vragen
Of de gemeente Delft wanpraktijken rondom kamerverhuur zal aanpakken, wordt binnenkort bekend. Op 12 december vorig jaar stelde studentenpartij Stip hierover schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders. In een brief vraagt de partij of het college op de hoogte is van de woningfraude rondom kamerverhuur, in hoeverre er contact is met de TU Delft over dit probleem en welke maatregelen het college neemt om woningfraude rondom kamerverhuur aan te pakken. Fractievoorzitter Matthijs Gouwerok liet in een e-mail aan Delta weten dat het college normaal gesproken binnen zes weken reageert.

HOP, Evelien Flink / Delta, Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau